Článek
Někteří školáci se dokonce kvůli křiku, ponižování a různým trestům, bojí vrátit domů. Děti, které mají strach z reakce rodičů, se právě na konci roku často obracejí na Linku bezpečí.
Je to vlastně nepochopitelné. Protože rodiče by se o prospěch svých potomků měli průběžně zajímat po celý rok a vysvědčení by je nemělo překvapit. Bohužel to však ve všech rodinách neplatí. Pak ze strany rodičů dochází ke zcela nevhodným výhrůžkám typu: „Když dostaneš špatnou známku, tak se už domů nevracej!“.
V případě, že jsou rodiče známkami na vysvědčení nepříjemně překvapeni, měli by ovládnout své prvotní emoce a jednat s rozvahou. Nikdy nelze odhadnout, jaká zdánlivá maličkost může u dítěte vést ke zkratkovitému jednání.
Za špatnými známkami nestojí jen flákání
Špatné známky nemusí vždy znamenat menší snahu dítěte ve škole, upozorňuje Vedoucí Linky bezpečí Peter Porubský. Známky podle něj mohou být „indikátorem toho, že ve školním prostředí není něco v pořádku“. Dodal, že „rodiče by se měli spíše zajímat o příčiny zhoršených známek, které mohou poukazovat na špatné vztahy ve třídě, šikanu, na speciální vzdělávací potřeby dětí nebo změněnou situaci v rodině“.
Kateřina Schmidová, vedoucí Rodičovské Linky, podle svých slov považuje „za zásadní způsob komunikace rodičů s dítětem o školní přípravě, nastavený pravidelný řád a důslednost při jeho kontrole“. Podle ní „rodiče bývají velmi často citliví na úspěchy svých dětí ve škole, avšak měli by si uvědomit, zda jejich nároky na školní výsledky odpovídají dispozicím dítěte. Pokud dítě ve škole selhává, je důležité, aby rodiče společně se školou a dítětem hledali příčiny jeho neúspěchu, popř. vyhledali odbornou pomoc“.
Pro většinu rodin jsou prázdniny náročným obdobím, protože spolu její členové tráví více času a mohou tak na povrch vyplouvat různé rodinné problémy. Kvůli rodinným vztahům volá během prázdnin na Linku bezpečí 20 dětí denně, kvůli osobním problémům pak 19 dětí.
Linka bezpečí nabízí pomoc dětem i rodičům
Děti se mohou obrátit se svými problémy na Linku bezpečí na telefonní číslo 116 111, které funguje nonstop a bezplatně jak pro volání z pevných linek, tak i z mobilních telefonů. Odborně vyškolení konzultanti si s nimi budou povídat o každém problému nebo trápení. Kromě čísla je k dispozici i e-mailová poradna: pomoc@linkabezpeci.cz nebo online chat na adrese: chat.linkabezpeci.cz.
Rodiče pak mohou využít služeb Rodičovské linky, a to na tel. čísle 840 111 234 (jedná se o bílou linku, u níž je hovor účtován zvýhodněným tarifem 1,60 Kč/min včetně DPH), na kterou se lze obracet každý všední den odpoledne: pondělí až čtvrtek: 13–19 hod. a pátek: 9–15 hod.
Nebo mohou požádat o pomoc v obtížných rodinných situacích prostřednictvím e-mailové poradny pomoc@rodicovskalinka.cz, kde dostanou nestranné odpovědi a další odborné rady, nejpozději do tří pracovních dnů.