Článek
Když cíle, tak splnitelné
„Průběžně bilancujte a stanovujte si pouze reálné cíle. Časem se naučíte sama odhadnout, co vám zabere kolik času, a vaše práce se zefektivní,” doporučuje Hana Krejčí z Baby Office, coworkingového centra s miniškolkou v pražské Krči.
Přehnané cíle vás naopak uvedou do stresu a místo zefektivnění práce se dostanete jen do chaosu, který vaši efektivitu často zpomalí, až paralyzuje.
Plánujte, nenechávejte věci na poslední chvíli
Rozdělte si práci na tu soustředěnou, na kterou si vždy vyhraďte alespoň hodinu denně. Nemusíte při každém otevření počítače kontrolovat maily a Facebook. Zkuste si prostě sednout a udělat to, co považujete za důležité, přestože jste to doposud jen odkládala.
„Pořiďte si diář, kam si zapisujte své plány, a nebojte se připsat i své vlastní myšlenky a emoce. Vaše práce velmi záhy dostane řád a také daleko větší význam,” doporučuje pro Huffington Post poradkyně Ginger Houghtonová.
Naučte se říkat ne
Pamatujte si, že nemusíte říkat ano na každé pozvání, laskavost či práci navíc. Odmítání je tím správným klíčem k vymezovaní si hranic a péči o sebe samého. Pokud si vaši volbu někdo vyloží negativně, neberte to příliš osobně.
Uvědomte si, že ze sebe nemusíte každý den vydávat sto procent a být k ruce každému, kdo vás požádá, obzvláště pokud se jedná o záležitosti, které ve vás vyvolávají negativní emoce.
Dejte na svou intuici a naučte se přijímat chyby
Rady ostatních vyslechněte, ale řiďte se především vlastní intuicí a rozumem. Zkušenosti jsou nepřenosné a každý člověk je jiný. A pokud už budete chybovat, pak se za tyto chyby neobviňujte. „Chyby jsou součástí života, bez nich se nedá pohnout dopředu,“ upozorňuje Hana Krejčí.
„Zkuste se oprostit od zažitých vzorců, které vám vštěpovali ve škole a často i doma. Místo sebeobviňování a otrávené nálady se zastavte, uvědomte si souvislosti, proč chyby nastaly, a řekněte si – přijímám to,“ dodává.
Klaďte důraz na otevřenost a vstřícnost
Mluvte o svých nápadech a podporujte ostatní sdílením nápadů a užitečných kontaktů. Vaši otevřenost a vstřícnost kolegové ocení a spolupráce získá ještě přátelštější rozměr.
Naslouchejte svému tělu
Nikdy nepřehlížejte signály, které vám vysílá vaše tělo. Cítíte-li obrovskou únavu či jakoukoliv bolest, nic nebagatelizujte a nespokojte se s nejrůznějšími léky.
Často se jedná o reakci těla na dlouhodobý stres, a pokud jej nezačnete hned řešit, může se váš stav nejen výrazně zhoršit, ale také může přejít do chronických problémů. Zbavit se jich pak bude vyžadovat mnohem více času i úsilí.
Nahraďte slůvka „Měla bych“ a „Musím“ slovíčkem „Chci“
To, co děláte, je na základě vašeho rozhodnutí. „Máte svůj cíl, který sledujete, a přirozeně nastávají i chvíle, kdy se vám do něčeho nechce. Jenže vy to dělat nemusíte, ale chcete. Možná to vypadá jako drobnost, ale uvědomit si tenhle rozdíl má ohromný význam pro vaši duševní pohodu,” zdůrazňuje Hana Krejčí.
Dejte spánku i odpočinku větší prioritu
Kvalitní spánek je základem dobrého duševního a fyzického zdraví. „Studie ukazují, že pokud spíme málo nebo špatně, jsme více podráždění, úzkostliví a máme vyšší sklony k depresím, než pokud si dopřejeme alespoň sedm hodin kvalitního spánku,“ upozorňuje Houghtonová.
Kvalitní spánek zkrátka zvyšuje bdělost a úroveň energie, díky čemuž budete veškeré činnosti zvládat s větším přehledem.
Vyhrazování si času na sebe není žádný luxus, ale nutnost
Chcete-li skvěle zvládat roli matky i pracovní vytížení, musíte myslet i na sebe a nechat si i nějaký ten čas jen pro sebe. Jedná se o klíčovou záležitost z pohledu duševní i emocionální pohody.
Děti jsou vždy na prvním místě
Delegujte maximum svých povinností na ostatní, i když je to na úkor financí. Je to investice, která se vám vrátí. Ovšem povinnosti kolem dětí si nechte pro sebe. Nic totiž neuteče tak rychle jako jejich dětství.