Článek
Jako malý měl úraz, v jehož důsledku na čas oslepl. To se nakonec zlepšilo, ale i přesto dnes vidí 10krát až 15krát hůře než zdraví lidé. Právě problémy způsobené úrazem byly první komplikací při výuce ve škole.
„Navíc cokoliv jsem si přečetl, tak jsem si nepamatoval, nebo jsem to těžce chápal. Takže i když jsem se bifloval, tak mi to moc nešlo,“ vzpomněl Kalman Horvát.
Stěží se právě kvůli matematice dostal na konzervatoř a pochybnosti měli tehdy jeho učitelé i o tom, zda vůbec zvládne maturitní zkoušku.
Neradi se učíte? Hledejte správnou motivaci
„Tehdy jsem položil učitelům důležitou otázku. Jak se mám učit? Oni pro mne neměli odpověď. Měli pocit, že s mojí hlavou se nejde učit,“ vysvětlil Horvát.
Náhodou se tehdy dozvěděl o tom, že se koná přednáška mistryně světa paměťových dovedností. A právě od ní se dozvěděl, na jaké techniky se má zaměřit a které mu následně pomohly udělat i maturitu.
Později díky naučeným technikám vystudoval vysokou školu a na studia se dostal i do Londýna. „Tam jsem potkal Japonce. Viděl jsem, že oni počítají úplně jinak. Počítali na prstech a používali počitadla,“ vysvětlil trenér paměti.
Když trauma z dětství brání zdravým vztahům
To ho motivovalo začít tyto postupy studovat, až se dostal k jednoduchému příkladu, který ho, jak sám říká, ohromil. Díky fintám, které se naučil, dokáže dnes násobit pěticifernými čísly bez mezivýpočtů.
Z „hloupých“ dětí mimořádní jedinci
Všechny postupy a principy pak začal učit děti ve zvláštních školách. „Viděl jsem neuvěřitelné výsledky. Učil jsem je počítat i procvičovat paměť. Během chvilinky byly z takzvaně hloupých dětí mimořádné děti,“ vysvětlil lektor.
„Říkal jsem si, že se děti trápí zbytečně. Vzpomněl jsem si na své chvíle ponížení. Říkali mi, ty jsi dobrý muzikant, ale… Dnes mi říkají, tobě se to učí, když na to máš hlavu,“ vypráví s úsměvem Kalman Horvát.
Dnes MateMagiku učí nejen ve školách, ale i na soukromých lekcích. Získal dokonce akreditaci od ministerstva školství. Principy a zkušenosti předává také samotným učitelům, jeho rukama jich prošlo již více než 350.
Do roku 2025 chce v každé české škole naučit alespoň jednoho učitele nejen MateMagiku, ale i paměťové techniky.
Třídy by se měly rozdělit
„Já prostě nechci, aby se děti dostávaly do smyčky nízkého sebevědomí,“ doplnil Kalman Horvát.
Podle něj se děti většinou dělí na ty, které mají dobrou logiku a paměť. „To jsou většinou jedničkáři, dvojkaři. Racionální děti,“ doplnil.
Druhou skupinu tvoří děti, kterým logika a paměť nestačí. „Pro příklad, rovnice. Děti tomu nerozumějí a je jim z toho až špatně. Pro ně je kromě logiky a paměti potřeba přidat ještě na vizuální, případně kinestetické paměti. Navíc k tomu potřebují nestresovou atmosféru. Pak jsou tyto děti schopné počítat cokoliv,“ vysvětlil.
Hodně používáme vizualizaci, důležitá je atmosféra, dovolit dětem, aby chybovaly a používat i další smyslové orgány
Podle Kalmana Horváta by dětem pomohlo rozdělení na dvě skupiny. „Jedni budou ti, kteří opravdu počítají standardními matematickými postupy, a druzí, kteří počítají stejné příklady, ale pomocí pravohemisférových technik. Tyto umělecké duše, jak já říkám, prostě potřebují jiný nástroj,“ popsal.
„Hodně používáme vizualizaci, důležitá je ale i atmosféra. Měli bychom dětem dovolit chybovat a používat i další smyslové orgány,“ dodal.
Podle lektora paměti se jeho techniky dají užívat nejen ve výuce matematiky, ale třeba i u jazyků nebo odborných textů. Navštěvují ho proto také studenti práv či medicíny. „Je to prostě o umění se učit,“ uzavřel.
Konkrétní příklady z MateMagiky, které Kalman Horvát učí své studenty, vám ukážeme v následujících týdnech.
Přísné známky snižují cíle dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře, tvrdí studie
Může se vám hodit na Firmy.cz: Mgr. Kalman Horvát