Článek
"Kritizujeme násilí ve školách, na ulicích nebo stadionech. Přemýšlíme ale kriticky o násilí na dětech v samotných rodinách? Kolik z nás dosud používá nebo schvaluje tělesné tresty? Zkusme místo kritiky poměrů například jeden měsíc nevyužívat tohoto až příliš jednoduchého způsobu výchovy. Výsledkem budeme možná překvapeni," navrhuje řešení Martin Jára, ředitel Ligy otevřených mužů (LOM) a mluvčí projektu Rodina bez násilí.
Výzkum přitom prokázal, že Češi dnes trestají své děti méně než jejich rodiče. Zatímco zhruba polovina české populace byla občas vystavena fyzickým trestům ze strany rodičů, pouze necelá čtvrtina respondentů deklaruje stejné chování. Téměř třetina Čechů pak tvrdí, že fyzické tresty téměř nevyužívá.
Zatímco dříve byly fyzické tresty první volbou, dnešní rodiče raději volí tresty v podobě zákazů či domluvy. Změnila se i skladba prohřešků, za které jsou děti fyzicky trestány. Netrestá se za školní prohřešky, ale spíš za fyzické napadání, šikanu, krádeže a další podobné skutky. Většina rodičů je však proti legislativnímu zákazu fyzických trestů v České republice.
Nejčastěji Češi tolerují naplácání rukou na zadek (72 %) a pohlavek (65 %). Razantnější potrestání, facku či nařezání páskem, schvaluje už menšina (24 %) populace. Nepotvrzuje se přitom hypotéza, že by míra fyzického trestání dětí závisela na vzdělání, místě bydliště, věku, či příjmu rodičů.
EU chce fyzické tresty u dětí zakázat i u nás
Celosvětová výzkumná studie UNICEF 2006 - Study on Violence against Children říká, že více než polovina evropských dětí se těší plné legislativní ochraně před fyzickými tresty, a to jak na školách, tak i v rodinách.
EU navíc nadále usiluje o uzákonění zákazu fyzických trestů ve všech zemích EU včetně ČR. Hlavním argumentem je studie WHO z roku 2002, která ukazuje, že děti bité rodiči jsou v dospělosti častěji zatýkány za násilné trestné činy.
Čím přísněji jsou chlapci v dětství a mládí trestáni, tím více používají v dospělosti fyzické tresty u svých dětí a tím více také používají násilí ve svém životě.