Článek
Jistí to víc než čtyřicet let herecké kariéry, nespočet milostných afér, dvě manželství, čtyři děti (jedno z nich nemanželské), vzrušující role stejně jako i život, včetně údajných styků s podsvětím. Ve vzpomínkách nechybějí ani tvrdý výcvik výsadkáře a zkušenosti z války v Indočíně, které pak záhy zastínily první úspěchy před kamerou a přepychový život desetiletí diváky hýčkané filmové hvězdy. Herecké i producentské úspěchy vystřídal až v posledních letech pozvolný odchod ze světla ramp. Osmdesát natočených filmů ho ale stále řadí mezi nejznámější, nejtalentovanější a také nejpracovitější herce nejen své generace.
„Pořád opakuji, že život mám už za sebou, zalíbení nacházím už jen v minulosti,“ tvrdí prošedivělý veterán, který tvrdí, že se s velkým plátnem rozloučil v roce 2008 symbolickou rolí Césara v dobrodružné komedii Asterix a Olympijské hry.
V seznamu filmů, které Delon vytvořil hlavně v nejproduktivnějších šedesátých a sedmdesátých letech, převažují vynikající filmy všech žánrů. Ať už to bylo drama Rocco a jeho bratři, historický Gepard, romantická komedie Žlutý Rolls-Royce (první film), dobrodružný Černý tulipán, válečná Ztracená jednotka, thriller Samuraj, krimi Sicilský klan, Borsalino a Zavraždění Trockého, romantická Swannova láska či jeho neopakovatelný Zorro, kde hrál s těmi největšími esy, a to nejen francouzského filmu.
„Jistěže mi nebyl proti mysli komediální či romantický hrdina, ale nejvíc jsem si celá ta léta užíval kriminálek. Určitě to souviselo i s dobou v Indočíně. Bylo mi jedno, jestli hraju zločince, nebo stojím na straně zákona. Právě tam jsem se setkal s těmi nejlepšími. Cožpak mohu zapomenout na duo Jean Gabin, Lino Ventura v Sicilském klanu? To byli herci, kteří mě o herectví něco naučili,“ připomíná film z roku 1969.
Muži jako Delon, narození ve znamení Štíra, jsou přelétaví a dobrodružní, v lásce nestálí, mají ale velké nadání. Tento horoskop, jak vidět, na něho sedí jako ušitý. Léta nezdolný dobyvatel ženských srdcí na své lásky vzpomíná i ve svých sedmasedmdesáti.
A kdo že byl jeho největší životní láskou z mnoha jeho milostných vztahů, a to – jak později přiznal – nejen s ženami? Podle všech indicií pro něho existovala jen jediná: Romy Schneiderová, kterou poznal ve třiadvaceti hned na začátku své kariéry při natáčení romantického dramatu Kristýna (1959).
I když tehdy populární německou herečku přesvědčil, aby se s ním odstěhovala do Paříže, a dokonce se i zasnoubili, po pěti letech se rozešli. Ti, co ho znají, tvrdí, že se s tímto vztahem nikdy nevyrovnal. Dokládá to i fotografie, kterou Delon nosil ve své náprsní kapse ještě dlouho po smrti třiačtyřicetileté Romy v roce 1982.
Delon na její pohřeb nepřišel. Rudé růže donesl na hrob až den poté. Zařídil ale, aby její syn, který se jako teenager zabil při neobvyklé nehodě, kdy přelézal plot z ostnatého drátu, byl pohřben vedle ní. V památečním vydání Paris Match na počest Romy Delon napsal: „Tvoje brzká smrt zmrazila navždy tvou krásu. Pro mě budeš do mé smrti láskou největší. Ich liebe dich, meine Liebe.“
Nikdo nezapře ani Alainova obchodního ducha. Filmy stejně jako jeho produkční společnosti mu vynesly značné jmění, které výhodně investoval. Stal se prosperujícím podnikatelem, majitelem aerolinií. Prodává vlastní značkové výrobky s logem AD včetně pánského parfému, který propagoval i u nás v Praze, kterou má rád. Je i uznávaným znalcem umění – však má také ve svých sbírkách uložen další kapitál.
Víte, že…
Osudné pro něho bylo seznámení s hercem Jeanem Claudem Brialym, který ho v roce 1957 vzal do Cannes. Na slavný filmový festival přijel Delon jako zcela neznámý, ve vypůjčeném smokingu. Když z festivalu odjížděl, stál už na startovní čáře ke své hvězdné kariéře. Režiséry a producenty si získal svým oduševnělým obličejem, kouzlem osobnosti i svým sex-appealem.