Článek
Předpisy, kterými se šampionát F1 řídí, se upravovaly již od 50. let. Zkracovala se délka závodů (1958), určila se minimální hmotnost vozu (1961). Od roku 1994 mohly stáje v průběhu závodu opět doplňovat do vozů palivo, monoposty nesměly používat aktivního zavěšení kol a kontrolu trakce, v roce 1998 byly zavedeny drážkované pneumatiky. Před dvěma lety byla opět zavedena kontrola trakce.
Diváci jsou důležití
Poslední ročníky seriálu ale přinesly další problém: menší stáje přestaly stačit v technickém vývoji, tempo začala diktovat hlavně stáj Ferrari. Její náskok před ostatními změnil mistrovství v duel pilotů týmu z Maranella, důsledkem tohoto stavu byl pak především odliv diváků.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) proto přistoupila k radikálnímu řezu a rozsáhlou úpravou regulí se snaží vrátit fanoušky k závodním tratím a televizním obrazovkám. Změnou bodování, kdy systémem 10-8-6-5-4-3-2-1 obdaruje prvních osm jezdců namísto prvních šesti, se snaží o vyrovnanější boj na čelních pozicích.
Výraznou proměnou prošel i celkový harmonogram velkých cen. Před pátečním volným tréninkem, který zůstal zachován, budou ještě testovat své vozy stáje Jaguar, Minardi, Jordan a Renault. Týmy sice poznají lépe trať, ale na oplátku nebudou moci mezi jednotlivými podniky seriálu testovat více jak 10 dní.
Po kvalifikaci vozy pod zámek
Odpoledne po volném tréninku přijde první kvalifikace, která určí pořadí, v jakém piloti vyjedou do sobotního boje o pole position. Stejně jako o den později budou mít jezdci k dispozici jediné měřené kolo. Vítěz pátečního rozjezdu bude v sobotu vyrážet na trať jako poslední. Do první kvalifikace budou jezdci vyjíždět podle aktuální pozice v průběžném pořadí, při úvodní Grand Prix Austrálie se bude startovat podle konečných výsledků loňského ročníku.
Napínavé chvíle přijdou se sobotní kvalifikací - stáje budou muset nasadit vozy vybavené už pro závod, protože nové řády zakazují před startem v hlavním klání dotankování vozů a výměnu pneumatik, stejně jako technické úpravy. Ty budou povoleny jen v mimořádných případech, které bude jednotlivě FIA posuzovat.
Strategie na prvním místě
Taktická příprava tak bude nabízet v podstatě dvě řešení: buď nasadit do kvalifikace auto s minimem paliva a zvýšit tak pravděpodobnost na dobré umístění ve startovním roštu, s rizikem, že vozu dojde brzy po začátku závodu palivo. Nebo volit plně zatížený vůz a v závodě pak využít výhody, kdy soupeři budou zajíždět do boxů.
Zajímavé zcela určitě bude, pokud se mezi kvalifikaci a startem změní radikálně počasí a dojde k hromadným výměnám pneumatik. Navíc byl zrušen nedělní warm-up, závodníci při nájezdu na start objedou jen jedno kolo.
Teoretickým rozborem jednotlivých změn tak dojdeme k závěru, že bychom se měli v letošním ročníku formule 1 skutečně dočkat zajímavých situací. Bude-li tomu tak, ale ukáže až čas.
Nový harmonogram Grand Prix: | |
Pátek | |
8:45 - 10:45 | testy (pouze stáje Jaguar, Minardi, Jordan a Renault) |
11:00 - 12:00 | volný trénink |
14:00 - 15:00 | první kvalifikace (na jedno kolo, určí pořadí pro sobotní kvalifikaci) |
Sobota | |
9:00 - 9:45 | volný trénink |
10:15 - 11:00 | volný trénink |
13:30 - 13:45 | zahřívací trénink |
14:00 - 15:00 | druhá kvalifikace (na jedno kolo) |
Neděle | |
13:30 | jezdci se rovnají na start, mohou objet jedno kolo |
14:00 | start závodu |