Článek
Co říkáte zařazování nových soutěží do seriálu mistrovství světa, jako byla například Turecká rallye?
Podle mne to je dobře, protože každá nová soutěž je určitým oživením pro jezdce a přivádí rallye do nového prostředí. Samozřejmě pro týmy to znamená další testování a hledání optimálního vyladění vozů v neznámém prostředí. Turecká rallye se mi sama o sobě velmi líbila. Určitě patří k těm nejnáročnějším.
Jak jste spokojen po třech odjetých soutěžích s octavií?
I když jsem doufal v lepší výsledky ze své strany, musím říct, že jsem spokojen.
S čím odjedete na Rallye Nový Zéland?
S přáním získat pro Škodu body do Poháru konstruktérů. Tato soutěž je velice specifická. Octavia má předpoklady tady uspět.
Těšíte se na novou Fabii WRC?
Samozřejmě a hodně. Když jsem podepisoval smlouvu se Škodou, hovořili jsme o tom, že chystá nový vůz nejmodernější koncepce. To byl i pro mne velice důležitý motivační prvek. Velmi rád se podílím na zrodu nového vozu, který pak vyhrává.
Mám zkušenosti například s Toyotou Corolla WRC. Věřím, že to bude i případ fabie. Když do světového šampionátu vstoupil Peugeot 206 WRC, Grönholm s ním hned bojoval o vítězství. Totéž bych přál Fabii WRC.
Vyhrál jste dvě desítky soutěží ze seriálu mistrovství světa. Získal jste v roce 1994 i titul, máte stále dostatečnou motivaci?
Kdybych ji postrádal, nemělo by asi smysl závodit. Chci dokázat, že octavia je kvalitní vůz a samozřejmě obrovskou motivací je fabia, o čemž jsem už hovořil. Je to, jako když se těšíte na nové dítě, přírůstek do rodiny.
Prozradíte něco z prvních zkušeností s testováním nového vozu?
Jsme skutečně na začátku. Především se testuje zatížení jednotlivých komponentů, jejich společné fungování a spolehlivost. Postupně budeme testovat různá nastavení, pneumatiky v různých prostředích. Pochopitelně budeme ladit i optimální uložení například různých kontrolek na palubní desce, aby pro nás jezdce byly co nejpřehlednější.
Čeká nás mnoho práce a spousty kilometrů. Někdy testy probíhají hladce a problém přijde na první rallye, protože jen ty natvrdo prověří vůz. Jindy jsou v testech problémy a na soutěžích auto funguje výborně. Nikdy se to nedá dopředu odhadnout. Mám-li říct něco o prvních zkušenostech, pak jsou velmi dobré.
Jak byste Fabii WRC charakterizoval?
Jako soutěžní automobil nové koncepce a filozofie. Je to plnohodnotný soutěžní vůz jako stvořený pro závodění. Má předpoklady bojovat o vítězství. V to věřím a udělám pro to maximum.
V čem jsou tedy největší rozdíly mezi Octavií WRC a Fabií WRC?
Jedná se o dvě naprosto odlišná auta. Jen motor je zatím prakticky identický.
Zamlouvá se vám u fabie řazení pod volantem?
Velice, i když to trochu vypadá jako pro starší lidi či tělesně postižené. Ale v mém věku se mi tato zkušenost může brzy hodit.
Kdy by mohla nová fabia vstoupit do mistrovství světa?
Hovoří se o závěrečných soutěžích na evropském kontinentu. O tom, kdy to bude, však nerozhodují jezdci. My řekneme, kdy je podle našeho mínění vůz připraven. Může to být třeba i dřív, ale konečné rozhodnutí je na vedení Škoda Auto.
Dělá vám problémy přesednout z Octavie WRC do Fabie WRC?
Ani v nejmenším, jednak mám dostatek zkušeností a také si člověk lépe zvyká na to lepší a celý náš tým dělá všechno pro to, aby fabia byla o hodně lepší.
Zajímají se o Fabii WRC i ostatní jezdci?
Samozřejmě, vždycky se všichni zajímáme o to nové, co má přijít.
Vy máte jako soukromý vůz také škodovku?
Samozřejmě, je to Škoda Superb a jsem s tímto autem velmi spokojen.