Hlavní obsah

HANS vyvolává ve formuli 1 rozpory

Novinky, Radek Malina
MELBOURNE

Velmi mnoho rozporů vyvolává systém HANS (Head And Neck Support), který musí jezdci používat od začátku této sezóny ve formuli 1. Zařízení, jež má sloužit v případě velkých karambolů k fixaci hlavy a krku jezdce, se rozhodně nesetkalo s nadšením, jak FIA očekávala.

Foto: HZS Praha - Milan Pacík

Požár historického domu v centru Prahy

Článek

"Bylo to lepší v minulosti, protože nyní nemohu pořádně otočit hlavou přes rameno. Není to ku prospěchu jezdců," zlobí se německý pilot Sauberu Nick Heidfeld. Známý kanadský bouřlivák Jacques Villeneuve (BAR) je mnohem ostřejší. Kanaďan byl hodně roztrpčen, když FIA nařídila povinné užívání systému: "Kdyby ho měl Diniz při nehodě na Nürburgringu před čtyřmi lety, byl by mrtvý!"

Většina z jezdců si stěžuje, že HANS omezuje pohyb jejich hlavy. "Je nepohodlný," hlásí Juan Pablo Montoya, jezdec Williamsu. "FIA slíbila, že systém nebude nutné užívat, pokud nebude pilotům vyhovovat. Nevím, proč takhle obrátila," diví se David Coulthard z McLarenu.

"Proč stále remcají?"

Všechny výtky však FIA odmítá. Podle testů je systém jednoznačně prospěšný, a tak je obhajoba v podobě bezpečnosti pilotů snadným argumentem. "Nechápu, proč neustále remcají. Mohu ho všem doporučit na základě zkušeností v amerických sériích. Jde nám o zdraví závodníků, to je na prvním místě," říká profesor Sid Watkins, lékařský delegát FIA.

Systém vymysleli v osmdesátých letech Jim Downing a doktor Bob Hubbard v laboratoři na univerzitě v Michiganu, běžně ho používají piloti v amerických okruhových sériích NASCAR, CART a ITL. Daimler Chrysler do jeho vývoje pro F1 investoval před dvěma lety milión dolarů.

Související témata:

Související články

Mohou za drama v Austrálii nová pravidla?

Za překvapivým vítězstvím Davida Coultharda a potažmo celé stáje McLaren v úvodní Velké ceně letošního ročníku MS formule 1 stojí v zásadě jednoduchá věc:...

Výběr článků

Načítám