Článek
"Bylo to lepší v minulosti, protože nyní nemohu pořádně otočit hlavou přes rameno. Není to ku prospěchu jezdců," zlobí se německý pilot Sauberu Nick Heidfeld. Známý kanadský bouřlivák Jacques Villeneuve (BAR) je mnohem ostřejší. Kanaďan byl hodně roztrpčen, když FIA nařídila povinné užívání systému: "Kdyby ho měl Diniz při nehodě na Nürburgringu před čtyřmi lety, byl by mrtvý!"
Většina z jezdců si stěžuje, že HANS omezuje pohyb jejich hlavy. "Je nepohodlný," hlásí Juan Pablo Montoya, jezdec Williamsu. "FIA slíbila, že systém nebude nutné užívat, pokud nebude pilotům vyhovovat. Nevím, proč takhle obrátila," diví se David Coulthard z McLarenu.
"Proč stále remcají?"
Všechny výtky však FIA odmítá. Podle testů je systém jednoznačně prospěšný, a tak je obhajoba v podobě bezpečnosti pilotů snadným argumentem. "Nechápu, proč neustále remcají. Mohu ho všem doporučit na základě zkušeností v amerických sériích. Jde nám o zdraví závodníků, to je na prvním místě," říká profesor Sid Watkins, lékařský delegát FIA.
Systém vymysleli v osmdesátých letech Jim Downing a doktor Bob Hubbard v laboratoři na univerzitě v Michiganu, běžně ho používají piloti v amerických okruhových sériích NASCAR, CART a ITL. Daimler Chrysler do jeho vývoje pro F1 investoval před dvěma lety milión dolarů.