Článek
Královská třída motorsportu odstartovala předsezonními testy v Bahrajnu již 23. února, kde se kolotoč roztočil první Velkou cenou 5. března.
S 23 letošními závody na programu je sezona F1 2023 nejdelší sezonou v historii. Konec je naplánován na 26. listopadu v Abú Dhabí, kde můžeme doufat, že uvidíme boj o šampionát stejně jako dramatický konec sezony F1 2021.
Tři závody se budou konat na území Spojených států amerických, kde se promotéři snaží prosadit se svým produktem na vysoce konkurenčním trhu. Kromě Austinu a Miami, které do kalendáře přibylo v sezoně 2022, se pojede i v Las Vegas, kde formule 1 naposledy závodila v roce 1982, tentokrát se ovšem pojede na úplně novém okruhu.
Nechybí ani Velká cena Kataru, která se poprvé jela v roce 2021. Katar má uzavřený dlouhodobý kontrakt až do sezony 2032.
Pořadí | Velká cena | Okruh | Datum závodu |
---|---|---|---|
1. | Velká cena Bahrajnu | Bahrain International Circuit, Sakhir | 5. března |
2. | Velká cena Saúdské Arábie | Jeddah Corniche Circuit, Džidda | 19. března |
3. | Velká cena Austrálie | Albert Park, Melbourne | 2. dubna |
4. | Velká cena Ázerbájdžánu | Baku City Circuit, Baku | 30. dubna |
5. | Velká cena Miami | Miami International Autodrome, Miami Gardens, Florida | 7. května |
6. | Velká cena Emilia Romagna | Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola | 21. května |
7. | Velká cena Monaka | Circuit de Monaco, Monte Carlo | 28. května |
8. | Velká cena Španělska | Circuit de Catalunya, Barcelona | 4. června |
9. | Velká cena Kanady | Circuit Gilles Villeneuve, Montréal | 18. června |
10. | Velká cena Rakouska | Red Bull Ring, Spielberg | 2. července |
11. | Velká cena Velké Británie | Silverstone, Silverstone | 9. července |
12. | Velká cena Maďarska | Hungaroring, Mogyoród | 23. července |
13. | Velká cena Belgie | Circuit de Spa-Francorchamps, Spa | 30. července |
14. | Velká cena Nizozemska | Circuit Park Zandvoort, Zandvoort | 27. srpna |
15. | Velká cena Itálie | Autodromo Nazionale Monza, Monza | 3. září |
16. | Velká cena Singapuru | Marina Bay, Singapur | 17. září |
17. | Velká cena Japonska | Suzuka Circuit, Suzuka | 24. září |
18. | Velká cena Kataru | Losail International Circuit, Lusail | 8. října |
19. | Velká cena USA | Circuit of the Americas, Austin, Texas | 22. října |
20. | Velká cena Mexika | Autódromo Hermanos Rodríguez, Ciudad de México | 29. října |
21. | Velká cena Brazílie | Autódromo José Carlos Pace, São Paulo | 5. listopadu |
22. | Velká cena Las Vegas | Las Vegas Street Circuit, Las Vegas, Nevada | 18. listopadu |
23. | Velká cena Abú Dhabí | Yas Marina Circuit, Abú Dhabí | 26. listopadu |
Sezona 2023 nabídne celkem šest závodních víkendů se sprintem, a to v Ázerbájdžánu, Rakousku, Belgii, Kataru, USA a Brazílii. Novinkou je formát těchto sprintových víkendů. V pátek je na programu jeden volný trénink a následně tradiční kvalifikace, která určí pořadí pro nedělní závod.
V sobotu je pak na programu tzv. sprintový rozstřel, upravený formát tradiční kvalifikace složený ze tří částí, přičemž první a druhou musí jezdec odjet na nové směsi středních pneumatik, až poté samotný sprint. Ten se opět pojede na 100 km a body získá prvních osm pilotů.
V neděli se jede samotná Velká cena, do které budou piloti startovat podle pořadí z páteční kvalifikace.
Jezdci
Startovní rošt F1 se pro rok 2023 rozloučil se Sebastianem Vettelem, Mickem Schumacherem a Danielem Ricciardem, ale přivítal Logana Sargeanta a Oscara Piastriho jako nováčky. Vrací se i Nico Hülkenberg.
Tým | Motor | Jezdci |
---|---|---|
Oracle Red Bull Racing | Honda RBPT | Max Verstappen, Sergio Pérez |
Scuderia Ferrari | Ferrari | Charles Leclerc, Carlos Sainz |
Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team | Mercedes | George Russell, Lewis Hamilton |
BWT Alpine F1 Team | Renault | Esteban Ocon, Pierre Gasly |
McLaren Formula 1 Team | Mercedes | Lando Norris, Oscar Piastri |
Alfa Romeo F1 Team Stake | Ferrari | Valtteri Bottas, Čou Kuan-jü |
Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team | Mercedes | Fernando Alonso, Lance Stroll |
MoneyGram Haas F1 Team | Ferrari | Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg |
Scuderia AlphaTauri | Honda RBPT | Juki Cunoda, Nyck de Vries |
Williams Racing | Mercedes | Alexander Albon, Logan Sargeant |
Nová pravidla
I když se letos nejedná o revoluci v pravidlech jako v loňské sezoně, změny se odehrály zejména na poli bezpečnosti.
FIA zvýšila okraje podlahy o 15 milimetrů, což pomáhá týmu bojovat proti loňskému poskakování vozů tím, že je možné upravit vůz na nižší výšku. Venturiho tunely, což jsou štěrbiny pod vozem, které mu pomáhají generovat přítlak, týmy nebudou moci snadno utěsnit na zádi, což umožní proudění vzduchu.
Během dvou závodů sezony F1 2023 budou mít týmy 11 sad pneumatik místo 13, jezdci budou muset použít specifický typ pneumatik pro každou z částí kvalifikace.