Hlavní obsah

Sezona Formule 1 je v roce 2023 nejdelší v historii

Seriál Formule 1 po loňské velké změně technických pravidel pro změnu v roce 2023 probíhá nejdéle v historii, soustředí se i na USA a slibuje dramatický souboj až do konce.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Královská třída motorsportu odstartovala předsezonními testy v Bahrajnu již 23. února, kde se kolotoč roztočil první Velkou cenou 5. března.

S 23 letošními závody na programu je sezona F1 2023 nejdelší sezonou v historii. Konec je naplánován na 26. listopadu v Abú Dhabí, kde můžeme doufat, že uvidíme boj o šampionát stejně jako dramatický konec sezony F1 2021.

Tři závody se budou konat na území Spojených států amerických, kde se promotéři snaží prosadit se svým produktem na vysoce konkurenčním trhu. Kromě Austinu a Miami, které do kalendáře přibylo v sezoně 2022, se pojede i v Las Vegas, kde formule 1 naposledy závodila v roce 1982, tentokrát se ovšem pojede na úplně novém okruhu.

Nechybí ani Velká cena Kataru, která se poprvé jela v roce 2021. Katar má uzavřený dlouhodobý kontrakt až do sezony 2032.

PořadíVelká cenaOkruhDatum závodu
1.Velká cena BahrajnuBahrain International Circuit, Sakhir5. března
2.Velká cena Saúdské ArábieJeddah Corniche Circuit, Džidda19. března
3.Velká cena AustrálieAlbert Park, Melbourne2. dubna
4.Velká cena ÁzerbájdžánuBaku City Circuit, Baku30. dubna
5.Velká cena MiamiMiami International Autodrome, Miami Gardens, Florida7. května
6.Velká cena Emilia RomagnaAutodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola21. května
7.Velká cena MonakaCircuit de Monaco, Monte Carlo28. května
8.Velká cena ŠpanělskaCircuit de Catalunya, Barcelona4. června
9.Velká cena KanadyCircuit Gilles Villeneuve, Montréal18. června
10.Velká cena RakouskaRed Bull Ring, Spielberg2. července
11.Velká cena Velké BritánieSilverstone, Silverstone9. července
12.Velká cena MaďarskaHungaroring, Mogyoród23. července
13.Velká cena BelgieCircuit de Spa-Francorchamps, Spa30. července
14.Velká cena NizozemskaCircuit Park Zandvoort, Zandvoort27. srpna
15.Velká cena ItálieAutodromo Nazionale Monza, Monza3. září
16.Velká cena SingapuruMarina Bay, Singapur17. září
17.Velká cena JaponskaSuzuka Circuit, Suzuka24. září
18.Velká cena KataruLosail International Circuit, Lusail8. října
19.Velká cena USACircuit of the Americas, Austin, Texas22. října
20.Velká cena MexikaAutódromo Hermanos Rodríguez, Ciudad de México29. října
21.Velká cena BrazílieAutódromo José Carlos Pace, São Paulo5. listopadu
22.Velká cena Las VegasLas Vegas Street Circuit, Las Vegas, Nevada18. listopadu
23.Velká cena Abú DhabíYas Marina Circuit, Abú Dhabí26. listopadu

Sezona 2023 nabídne celkem šest závodních víkendů se sprintem, a to v Ázerbájdžánu, Rakousku, Belgii, Kataru, USA a Brazílii. Novinkou je formát těchto sprintových víkendů. V pátek je na programu jeden volný trénink a následně tradiční kvalifikace, která určí pořadí pro nedělní závod.

V sobotu je pak na programu tzv. sprintový rozstřel, upravený formát tradiční kvalifikace složený ze tří částí, přičemž první a druhou musí jezdec odjet na nové směsi středních pneumatik, až poté samotný sprint. Ten se opět pojede na 100 km a body získá prvních osm pilotů.

V neděli se jede samotná Velká cena, do které budou piloti startovat podle pořadí z páteční kvalifikace.

Jezdci

Startovní rošt F1 se pro rok 2023 rozloučil se Sebastianem Vettelem, Mickem Schumacherem a Danielem Ricciardem, ale přivítal Logana Sargeanta a Oscara Piastriho jako nováčky. Vrací se i Nico Hülkenberg.

TýmMotorJezdci
Oracle Red Bull RacingHonda RBPTMax Verstappen, Sergio Pérez
Scuderia FerrariFerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz
Mercedes-AMG PETRONAS Formula One TeamMercedesGeorge Russell, Lewis Hamilton
BWT Alpine F1 TeamRenaultEsteban Ocon, Pierre Gasly
McLaren Formula 1 TeamMercedesLando Norris, Oscar Piastri
Alfa Romeo F1 Team StakeFerrariValtteri Bottas, Čou Kuan-jü
Aston Martin Aramco Cognizant Formula One TeamMercedesFernando Alonso, Lance Stroll
MoneyGram Haas F1 TeamFerrariKevin Magnussen, Nico Hülkenberg
Scuderia AlphaTauriHonda RBPTJuki Cunoda, Nyck de Vries
Williams RacingMercedesAlexander Albon, Logan Sargeant

Nová pravidla

I když se letos nejedná o revoluci v pravidlech jako v loňské sezoně, změny se odehrály zejména na poli bezpečnosti.

FIA zvýšila okraje podlahy o 15 milimetrů, což pomáhá týmu bojovat proti loňskému poskakování vozů tím, že je možné upravit vůz na nižší výšku. Venturiho tunely, což jsou štěrbiny pod vozem, které mu pomáhají generovat přítlak, týmy nebudou moci snadno utěsnit na zádi, což umožní proudění vzduchu.

Během dvou závodů sezony F1 2023 budou mít týmy 11 sad pneumatik místo 13, jezdci budou muset použít specifický typ pneumatik pro každou z částí kvalifikace.

Splnění klučičího snu: Elektrická formule už umí dostat publikum do varu

Lifestyle

Ford se vrátí do formule 1

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám