Hlavní obsah

Finská rallye - šotolina, skoky a Grönholm

PRAHA

Ve čtvrtek večer odstartuje 53. ročník Finské rallye, devátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích. Závod spíše známý díky dřívějšímu poetickému názvu Rallye 1000 jezer patří k nejrychlejším díky šotolinovým cestám. Diváky získává i díky atraktivním skokům. Tak říkajíc k inventáři patří i domácí pilot Marcus Grönholm, který s Peugeotem WRC 206 ovládl poslední tři ročníky.

Foto: Stanislava Dvořáková

Zleva Milan Richter, Rudolf Krautschneider a ing. Jiří Soukup při zahájení Literárně dramatického maratonu v Městské knihovně v Ústí nad Orlicí.

Článek

Při Finské rallye je nutná naprostá koncentrace a bezchybné poznámky v itineráři. Na posádky totiž čeká řada nepřehledných horizontů, které vynesou vozy k skokům dlouhým až 50 metrů. Severský závod patří mezi oblíbené i u jezdců, což dokládá i Francouz Didier Auriol z týmu Škoda Motorsport: "Finskou rallye mám moc rád a vždycky se na ni těším. Pokud jde o naši letošní účast, musíme zůstat nohama na zemi." Stejně jako jeho týmový kolega domácí Toni Gardemeister i on podruhé v ostrém startu osedlá Fabii WRC.

"Když do nich najíždíte, vypadají stejně. Tyčí se před vámi jako zeď. Poté už vidíte jen nebe," říká o skocích Sébastien Loeb pilotující Citroën Xsara WRC. "Jsou tam stovky rozdílných skoků a způsoby, jakými je projíždíte jsou vždy jiné," dodává jeho stájový kolega Colin McRae.

Finská rallye odstartuje zvláštní rychlostní zkouškou na dostihovém závodišti v Killeri. Na posádky pak čeká dalších 22 erzet v celkové délce 403,34 km, včetně dvou rychlostních zkoušek na nejslavnějším úseku Ouninpohja. Závěr rallye je plánován na 15:46 v neděli 10. srpna v Jyväskyle. Poprvé se rallye jela v roce 1951. Od roku 1953 byla po 46 let známá jako Rallye 1000 jezer. Centrem závodu je univerzitní městečko Jyväskylä asi 260 kilometrů severně od Helsinek.

Výběr článků

Načítám