Probiotika je dobré užívat nejen při léčbě antibiotik, ale i při alergiích, hubnutí či oslabené imunitě

Probiotika jsou živé mikroorganismy, které ovlivňují bakterie a další mikroorganismy v trávicím traktu a mohou tak pozitivně ovlivnit celou řadu zdravotních problémů.

Probiotika podporují zdravé střevní prostředí tím, že obnovují vyváženou střevní mikrobiální rovnováhu.

Pozitivní vliv na trávicí trakt

Probiotika podporují zdravé střevní prostředí, obnovují vyváženou střevní mikrobiální rovnováhu, potlačují střevní záněty a zlepšují zdraví střevní bariéry. Mohou tak pomoci lidem s onemocněním trávicího traktu, jako je IBS (syndrom dráždivého tračníku), ulcerózní kolitida a celiakie.

Analýza 59 studií potvrdila, že probiotické doplňky stravy významně zlepšily příznaky IBS, jako je plynatost, nadýmání či střevní návyky. Nejúčinnější přitom bylo, když se těmto nemocným podávaly jednotlivé probiotické kmeny ve vyšší denní dávce, ale v kratší době (do 8 týdnů).

Probiotika mohou mít pozitivní vliv i na řešení průjmů. Bylo prokázáno, že zlepšují průjmy způsobené infekcemi a také užíváním antibiotik u dětí i dospělých.

Pět nejlepších potravin plných probiotik pro zdraví střev

Zdraví

Jako nejpřínosnější se ukázaly kmeny Lactobacillus reuteri, Bifidobacterium lactis a Saccharomyces boulardii, stejně jako kombinovaná léčba obsahující kmeny včetně Lactobacillus, Bifidobacterium a Saccharomyces.

Dnes již jsou na trhu i probiotika, které obsahují pouze jednu přátelskou bakterii bacillus coagulans, jež produkuje ve střevě kyselinu mléčnou a coagulin. Náleží mezi tzv. půdní probiotika a vytváří spory, které toto probiotikum chrání před žaludečními šťávami, změnami teplot a dalšími negativními vlivy v trávicí soustavě. Tak se spřátelené bakterie v nezměněné formě a počtu dostanou až do tlustého střeva, které mohou následně bez problému kolonizovat.

Pozitivní vliv mohou mít probiotika i na funkční zácpu.

Podpora hubnutí

Pokud začnete v potravě přijímat více probiotik, neznamená to, že začnete automaticky hubnout. Nicméně pokud už se rozhodnete pro hubnutí, pak je zřejmé, že vás v tomto kroku právě tyto doplňky stravy podpoří. Jak ukazují výzkumy, právě probiotika mohou být užitečná pro stimulaci hubnutí, a to především u lidí s nadváhou a obezitou.

Lidé s obezitou totiž mají odlišné složení střevních bakterií ve srovnání s lidmi s normální váhou a mají i větší pravděpodobnosti bakteriální nerovnováhy. Některé výzkumy naznačují, že probiotické doplňky mohou pomoci u obézních zvýšit hladinu prospěšných bakterií, snížit zánět, ovlivnit chuť k jídlu a metabolismus, zlepšit citlivost na inzulin a snížit hromadění tuku.

Při snižování váhy přitom podle vědců byly nejúčinnější kmeny Lactobacillus a Bifidobacterium. Nejlépe přitom fungovaly v kombinaci s nízkokalorickou dietou nebo zvýšenou fyzickou aktivitou, přičemž výsledky byly nejpatrnější po 12 týdnech užívání.

Prevence alergií a ekzému

Probiotika také pomáhají snižovat příznaky alergie stejně jako příznaky astmatu. U některých kmenů bakterií, jako je například Bifidobacterium longum, bylo prokázáno, že regulují T-buňky v těle, což může pomoci vytvořit silnější imunitní odpověď na běžné alergeny. Další kmeny, jako je Lactobacillus casei Shirota, zase mění rovnováhu protilátek, což může být zvláště prospěšné pro lidi s alergií na pyly.

Střevní mikrobiom také významně ovlivňuje vývoj imunitního systému. Tudíž správnou prevencí matky v těhotenství lze předcházet i alergiím u dítěte. Jak ukázala studie, užívání probiotik ve třetím trimestru těhotenství či během kojení může významně snížit riziko atopického ekzému u dětí.

Pomocník v boji s depresí

Probiotika mohou pomoci zlepšit i příznaky některých poruch duševního zdraví. Děje se tak prostřednictvím osy střevo-mozek, tedy propojením mezi trávicím traktem a centrálním nervovým systémem, což umožňuje střevům ovlivňovat hladiny neurotransmiterů a regulovat zánět mozku.

Jak ukázalo hned několik studií, užívání probiotik může zvýšit účinnost antidepresiv. Nicméně sama o sobě proti depresi nefungují.

Tři věci, které vám pomohou se špatným dechem