Článek
Francouzští vyšetřovatelé mají zatím k dispozici jen zprávy, které vyslalo letadlo v průběhu letu. "Ze zachycených zpráv jsme vyčetli, že zařízení pro automatickou pilotáž (autopilot) nebylo v provozu," řekl podle agentury AP Paul-Louis Arslanian, šéf francouzského vyšetřovacího úřadu BEA.
V časovém rozpětí čtyř minut před havárií, tedy od 4:10 do 4:14 SELČ, vyslaly přístroje letadla automaticky 24 hlášení typu ACARS (o nesrovnalostech, závadách nebo vysazení některého ze systémů). Poslední hlášení o pozici letadla bylo odesláno ve 4:10 SELČ. Nicméně v dané oblasti se přibližně ve stejnou dobu vyskytovalo dalších dvanáct letadel, ale žádné z nich nemělo s průletem větší problémy.
Výrobce letadel Airbus došel k závěru, že přístroje inkriminovaného letounu podávaly nesouvislé údaje z různých měřičů a zápasily s mohutnou bouří. Již předtím doporučil provozovatelům typu A330, aby vyměnili některé měřicí přístroje, u havarovaného stroje k tomu ale Air France nepřikročil.
Arslanian ale varoval před předčasnými závěry z tohoto faktu. "Letadla mohou bezpečně letět i při poruše těchto systémů," řekl. "Letadlo je jako živý organismus: stále se v něm něco opravuje, nahrazuje, zdokonaluje, přesto je stále životaschopný," dodal.
Pátrání pokračuje
Pátrací týmy zatím neúspěšně pátrají po místě, kde se letadlo zřítilo. Pak by mohly najít i černé skříňky, které jediné mohou přesněji určit příčiny a průběh havárie airbusu. Odhaduje se, že zařízení vydrží v hloubce oceánu 30 dní.
Spojené státy zapůjčily pátračům přístroje na zachycení akustických signálů černých skřínek. Přístroje jsou nyní přepravovány na místo neštěstí a budou umístěny na dvou lodích, které začnou v oblasti pátrat.
Francie kromě toho vyslala do oblasti neštěstí svou atomovou ponorku Emeraude, jejíž sonary jsou rovněž schopny zachytit signály daného typu. Ponorka má činnost zahájit začátkem příštího týdne. Navíc v oblasti je francouzské výzkumné plavidlo se dvěma miniponorkami schopnými dosáhnout hloubky až 6000 metrů. Dno Atlantiku je v předpokládaném místě neštěstí asi 3000 metrů hluboko.