Článek
Verdikt ukončil vleklý soudní spor, který odstartoval po ruském obsazení ukrajinského poloostrova v roce 2014.
Muzeum Allarda Piersona tehdy podle Reuters v nizozemské metropoli pořádalo výstavu Krym: Zlato a tajemství Černého moře. Z muzeí v Kyjevě, Kerči, Bachčisaraje, Sevastopolu a Simferopolu si na ni půjčilo historické artefakty nevyčíslitelné hodnoty, staré až několik tisíciletí.
Šlo o sbírku zhruba dvou tisíc předmětů včetně vzácných šperků, zbraní, helmic či domácích potřeb kočovných kmenů, které obývaly Krym. Vžil se pro ně souhrnný název skytské zlato – podle kmene, z nějž vzešli nejzručnější řemeslníci, kteří se na výrobě luxusních předmětů podíleli.
Příslušné smlouvy podepsali Nizozemci s Ukrajinou. Po ruské anexi poloostrova však tamní muzea kontroluje Moskva, která trvala na vrácení artefaktů na poloostrov, tedy de facto do ruských rukou.
Nizozemský soud ale v roce 2016 rozhodl, že na základě pravidel Organizace Spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) musejí být historické cennosti vráceny jako kulturní dědictví suverénnímu státu, což Krym není. Muzea na anektovaném poloostrově se proti rozhodnutí odvolala, v roce 2021 odvolací soud ale potvrdil rozhodnutí prvoinstančního soudu z roku 2016.
Asi dvě desítky skytských šperků ze sbírky kyjevského Historického muzea, které byly součástí výstavy, už Ukrajina dostala zpátky.