Článek
Vůbec první veřejně známý případ, kdy samořízené auto usmrtilo chodce, vzbudil v pondělí obavy o plánované uvedení těchto vozů do ostrého provozu v USA. [celá zpráva] Podle policie se však patrně nejednalo o chybu automatického ovládání vozidla, ve kterém seděl i řidič pro případ náhlé nutnosti zasáhnout do řízení.
„Je zcela zřejmé, že by bylo těžké zabránit této nehodě v jakémkoli módu (řízení),” řekla listu San Francisco Chronicle policejní náčelnice z města Tempe Sylvia Moirová. Žena, která v noci na pondělí vedla svůj bicykl podél jedné z ulic tohoto předměstí Phoenixu, podle ní náhle vstoupila do vozovky z neosvětleného místa.
„Řidič vypověděl, že to bylo jako blesk, když ta osoba vešla před ně,” uvedla policistka. Už podle pondělního prohlášení policie žena přecházela ulici mimo přechod. Po nárazu byla převezena do nemocnice, kde zemřela.
Zpřísnění zákonů zřejmě nehrozí
Slova Moirové podle médií dávají naději na to, že nehoda nijak nezpomalí snahu o rychlé povolení provozu autopilotovaných vozů v USA. Společnost Uber v reakci na tragédii veškeré testování samořízených aut v USA a Kanadě přerušila. Vývoji autonomních vozů se kromě Uberu věnuje například technologický gigant Google, výrobce elektromobilů Tesla Motors či klasické automobilky.
Máme dostatečné zákony regulující provoz samořízených vozů
Některé z nich včetně samotného Uberu přerušují testovací provoz či o tom uvažují. Podle vyjádření arizonských úřadů však patrně nemají důvod obávat se zpřísnění podmínek. Mluvčí arizonského ministerstva dopravy Kevin Biesty v úterý podle Reuters uvedl, že současná regulace jejich provozu je dostačující.
„Domníváme se, že v tuto chvíli máme dostatečné zákony regulující provoz samořízených vozů,” řekl Biesty. Starosta Tempe Mark Mitchell prohlásil, že nebude požadovat po firmách přerušení testovacího provozu, avšak rozhodnutí Uberu počkat s dalšími jízdami do úplného vyšetření nehody vítá.