Článek
Stroj vezl z kosovské Prištiny do Košic vojáky vracející se z půlroční mise KFOR. Slovensko vyhlásilo od pondělního poledne 23. ledna na 24 hodin státní smutek.
Informace o počtu lidí na palubě, které ve čtvrtek přicházely, se velmi lišily. Nejprve se mluvilo o 48 lidech, pak o 45, premiér Mikuláš Dzurinda večer řekl, že lidí na palubě bylo 43, z toho 28 vojáků, osm členů posádky a sedm lidí, které premiér označil jako metodické pracovníky.
Těla obětí neštěstí byla v pátek večer převezena na Slovensko. ČTK to potvrdil mluvčí ministerstva obrany Zenon Mikle.
Problémy s počty způsobilo to, že z Prištiny letěla dvě letadla, to druhé, které vezlo jen zavazadla, úspěšně přistálo.
Letadlo začalo klesat k přistání v Košicích, během manévru ale pilot zřejmě narazil do svahu vrchu Borsó nedaleko hranic. Proč se to stalo, se zatím neví. Slovenský generální štáb už zřídil vyšetřovací komisi. Nejdřív se ale musí prozkoumat místo neštěstí, komunikace letadla s radarem a záznam z černé skříňky.
Podle zpravodajské televize TA3 prošel havarovaný letoun v prosinci generální opravou.
K vraku se dá těžko dostat
"Tragédie se stala asi deset kilometrů od hranic. Letadlo začalo ve výšce 3500 metrů klesat," řekl večer maďarský ministr hospodářství János Kóka. Pak zřejmě narazilo a začalo hořet. Od vraku chytil i okolní les. Policie oblast uzavřela.
Podle maďarského ministra obrany Ference Juhásze se Antonov odchýlil od trasy letu. "Poté, co řízení letadla převzala slovenská strana, se letadlo směřující do Košic odklonilo od své trasy o tři kilometry," řekl v pátek v Budapešti Juhász. Velitel slovenských vzdušných sil Juraj baránek to popřel. "Letadlo letělo po určené trase, ale začalo klesat dřív, než mělo," uvedl. Na místě havárie pracuje přes 600 maďarských a slovenských záchranářů.
Okolní terén je podle záchranářů velmi nepřístupný, leží tam asi půl metru sněhu. Práci stěžuje i velký mráz. Teplé nápoje a jídlo nosili zasahujícm záchranářům obyvatelé z asi tři kilometry vzdálené maďarské vesnice Hejce. "Trup letadla úplně vyhořel. Je absolutně nepředstavitelné, že by tam mohli být další živé osoby," dodal z místa havárie mluvčí maďarské policie. Na palubě se nenašly žádné výbušniny ani zbraně.
Přežil pád, volal manželce
Muž, který nehodu přežil, měl údajně zranění hlavy. Záchranka ho převezla do nemocnice v Košicích, kde ho lékaři uvedli ho do umělého spánku a diagnostikují jeho zranění. Podle nemocnice není v bezprostředním ohrožení života.
Podle slovenského deníku Sme muž těsně po neštěstí dokonce zavolal mobilním telefonem svojí ženě. "Manžel mi po půl osmé večer telefonoval, že se jejich letadlo zřítilo, ale že on žije. Chodil okolo hořícího letadla, hledal signál, aby mi mohl zavolat a požádat o pomoc, potom se spojenní přerušilo," uvedla jeho manželka Michaela Farkašová. Muž čekal na pomoc ve velkém mraze.
Při převozu ještě komunikoval se záchranáři. Měl je upozorňovat na další hlasy, které po nehodě slyšel. Nikoho dalšího živého už se ale nepodařilo nalézt. Slovenské sanitky, které na místo pádu Antonovu přijely, se musely vrátit s prázdnou.
Ministerstvo obrany SR zveřejnilo seznam obětí havárie: |
pplk. Ľuboš BALUCHA |
npor. Marián ILLÉŠ |
npor. Ján BALOG |
kpt. Igor SCIGEĽ |
npráp. Róbert LETKO |
práp. Vlastimil ČEPIČAN |
pplk. Jozef BIGAS |
mjr. Róbert TULIPÁN |
mjr. Ľuboš MARTINČEK |
kpt. Dominik OCELKA |
npor. Jana PEŠTOVÁ |
npor. Peter ORLOVSKÝ |
npor. Adriana JOPPOVÁ |
plk. Martin HABER |
pplk. Igor ANGELOVIČ |
npor. Alexander GAÁL |
slob. Peter COGAN |
rtm. Peter KRIŠTAN |
des. Rastislav NOVÁK |
rtn. Marek KIČINKO |
nrtm. Daniel GUMENICKÝ |
čat. Peter KOMORA |
des. Pavol ČIGAŠ |
voj. Tomáš KARDOŠ |
des. Juraj ŽUBOR |
por. Dušan PAĽÚCH |
por. Ľudovít ORLICKÝ |
plk. Štefan IVAN |
ktp. Michal AGENT |
Mgr. Peter KOTVAN |
pplk. Ľuboš BELÁK |
kpt. Marián FÁBRY |
mjr. Vladimír SOPÚCH |
pplk. Michal ŠTANG |
kpt. Norbert KUMANČÍK |
pplk. Miroslav NOVÁK |
kpt. Tomáš ŽIPAJ |
kpt. Róbert SOĽAVA |
práp. Onderj KESZI |
čat. Bronislava GREGOROVIČOVÁ |
npor. Ján HEJDUK |
nrtm. Karol MALATIN |
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte
Vzhledem k množství urážlivých příspěvků byla diskuze zakázána. Slušným čtenářům se omlouváme
Antonov An-24
Antonov An-24 je dvoumotorové turbovrtulové dopravní letadlo. Začalo se vyrábět v roce 1959 na Ukrajině, v provozu je stále asi 800 strojů, především v Africe a zemích bývalého sovětského bloku. Používají je jak vojenská letectva, tak civilní dopravci.
:: počet pasažerů: 40-55
:: max. rychlost: 450 km/h
:: taktický dolet (s 1612 kg nákladu): 3000 km
:: maximální zatížení: 5740 kg
:: rozpětí křídel: 29,64 m
:: délka: 23,53 m
:: výška: 8,32 m
:: hmotnost: 14 tun