Článek
Minulý čtvrtek vyhlásil během letu kvůli selhání motoru stav nouze Airbus A-350 společnosti Aeroflot. Původně měl namířeno do Indonésie, musel se ale vrátit a nouzově přistát na jednom z moskevských letišť. Informoval o tom obvykle prokremelský telegramový účet 112. A nejde o ojedinělý případ.
Jen během prvního měsíce letošního roku došlo k téměř dvanácti podobným incidentům. Do problémů se během ledna v Rusku dostalo osm letadel typu Boeing nebo Airbus a tři Superjety Suchoj SSJ-100, píše Kyiv Post.
Čtvrteční incident airbusu Aeroflotu byl u této aerolinky už čtvrtým případem vady v letošním roce. Poprvé se jedno z letadel této společnosti dostalo do problémů 24. ledna. Boeing 737-800 letící z Istanbulu do Moskvy vyhlásil stav nouze a nouzově přistál v Astrachani.
Další problém nastal ani ne měsíc poté, když 10. února Boeing 777-300 na cestě z thajského Phuketu do Moskvy nouzově přistál v Bangkoku poté, co mu selhal podvozek.
Další porucha pak nastala na konci března, kdy byl letoun Airbus A320 nucen přistát v Saratově na Gagarinově letišti kvůli odtlakování kabiny.

Suchoj Superjet 100
V polovině případů problémy s klíčovou částí
Mezi lednem a listopadem 2024 bylo v Rusku zaevidováno 208 leteckých poruch, informoval ve zprávě exilový list Novaja Gazeta. Oproti roku 2023 tak došlo k 30% nárůstu v počtu případů. V téměř polovině případů hlásila letadla během letu problémy s motorem nebo jinou klíčovou částí letadla: karoserií, brzdami, hydraulickými nebo navigačními systémy.
Report taky zahrnoval pouze poruchy letadel po vzletu, nebyly v něm započítány závady zjištěné během předletových kontrol.
Ruské úřady problémy v minulosti zpochybnily. Mluvčí ruské federální agentury pro leteckou dopravu Rosaviacija Artem Korenjako už v roce 2023 řekl, že údajné problémy, kterým ruské civilní letectví čelí, jsou založeny na nepodložených tvrzeních o bezpečnosti letů a že počet incidentů v roce 2023 byl srovnatelný s předchozími roky.
V rozporu s jeho vyjádřením stojí tvrzení generálního ředitele Rostechu Sergeje Chemezova, který letos v březnu varoval, že ruské aerolinky mohou v příštích pěti letech přijít o stovky zahraničních letadel.
Podle Chemezova bude bude muset být do roku 2030 vyřazeno z provozu pravděpodobně více než 200 západních dopravních letadel, což znamená téměř 30 procent ze 700 airbusů a boeingů, které nyní odbavují zhruba 90 procent celkové kapacity ruské civilní letecké dopravy.