Článek
Podvodníci vystupují jménem španělského generálního dopravního ředitelství DGT, které má postihy za prohřešky motoristů na starosti. Adresáti obdrží dopis, jenž se tváří jako úřední výzva k zaplacení sankce a je téměř k nerozeznání od pravých dokumentů, které inspekce provinilcům rozesílají.
Deník Mallorca Zeitung informoval o případu rodiny Welzelových ze západoněmeckého Trevíru, která falešnou výzvu dostala letos v únoru, když se po delší době vrátila domů. Měli zaplatit 200 eur (5020 Kč) za to, že údajně jeli rychlostí 76 kilometrů za hodinu v místě, kde je povolená jen padesátka.
Bezrug - "Urlauber, die auf Mallorca mit einem Mietwagen unterwegs waren und die später einen Strafzettel im Briefkasten vorfinden, sollten in jedem Fall nicht vorschnell bezahlen, sondern den Brief erst mal genau unter die Lupe nehmen."https://t.co/7Srq06Znim
— Annie (@annieavena3) April 9, 2025
Výzva se vztahovala k období, kdy měli půjčené auto od firmy Goldcar. Osobní údaje řidiče odpovídaly skutečnosti – číslo osobního dokladu, číslo řidičského průkazu, adresa v Německu, typ vozidla i jeho registrační značka.
„Velmi jsme se ale divili, protože v uváděný konkrétní den jsme auto nepoužívali,“ řekla listu paní Nicole Welzelová, manželka řidiče.
Všimli si i další nesrovnalosti – chyběla poznámka, že při rychlém zaplacení pokuty se její výše snižuje na polovinu. Některé evropské země včetně Španělska takto motivují dopravní hříšníky k brzkému uhrazení sankce.
Při podrobnějším zkoumání dopisu pak přišli na další indicie, že by mohlo jít o falzifikát. Podezřelá se jim zdála nezvykle rozmazaná fotografie vozidla, na níž nebyla rozpoznatelná registrační značka. Kvalita snímků na španělských výzvách k zaplacení pokuty prý bývá velmi dobrá.
Divné bylo také tvrzení odesílatele, že přestupek byl spáchán na silnici M-404. Ta ovšem není na Mallorce, ale na pevnině, jižně od Madridu.
Firma pokuty vykompenzovala
Paní Nicole proto zapátrala na sociálních sítích a zjistila, že podobný problém řeší i další lidé, kteří si půjčili auto na Mallorce od jmenované společnosti. Nakonec kontaktovala i DGT a policii v Palmě. DGT rychle potvrdil, že jde o podvod a že oslovení klienti půjčovny v žádném případě nemají pokutu platit.
Z diskuse na sociálních sítích vyplynulo, že z firmy Goldcar mohla uniknout data, ať už následkem hackerského útoku, nebo tím, že je mohl vynést některý ze zaměstnanců. „Jsme si problému vědomi. Týká se ale jen malého počtu našich zákazníků,“ reagovala půjčovna.
Další informace poskytnout nechtěla, aby prý nemařila policejní vyšetřování. Klientům, kteří už zaplatili, firma pokutu plně nahradila.