Článek
"Zajímáte-li se o životní prostředí, jste-li unavení z hluku, špíny a vysokých účtů, podpořte vyčlenění peněz na vodíkový projekt znamenající cestu 21. století," uvedl Bush v Kongresu. Podle prezidenta by nahrazení pevných paliv v budoucnosti nejen značně ulehčilo životnímu prostředí, ale také vyvázalo Spojené státy z ekonomické závislosti na ropě a zemním plynu dovážených zvenčí.
Musíme změnit zažité zvyky
"Nevím jestli právě já či vy ještě budete řídit vozidla poháněné vodíkem, jsem si ale jistý, že vaši vnuci už tak činit budou," řekl Bush týž den před zástupci odborníků a podniků experimentujících s vodíkem při společné schůzce v Bílém domě. "Je to velký projekt. Musíme změnit zažité zvyky, silniční síť. To vše nahradí moderní způsob života," řekl s tím, že s realizací plánů v praxi počítá od roku 2020.
Vodíkový motor má jen odvést pozornost veřejnosti
Nadšení Washingtonu pro vodík poněkud chladí ekologové a i část demokratických poslanců a senátorů. Shodně tvrdí, že jde pouze o snahy republikánů vybudovat "kouřovou stěnu" odvádějící zájem veřejnosti od kontroverzních podnikatelských plánů petrolejových magnátů v panenské přírodě na Aljašce. "Připomíná mi to snahu zhubnout při pravidelných návštěvách v restauraci McDonald's. Vodík je sice nadějí do budoucna, ale ne v podobě, jak nám jej předkládá Bush," říká za oponenty ředitel sekce globálního oteplování v Sierra Clubu Daniel Becker.
Automobilky už testují první vlaštovky
Plán naopak nadchnul velké automobilové podniky, které na myšlence nahrazení nafty a benzínu vodíkem už dlouhodobě pracují. Projekt by jim totiž umožnil částečně uhradit náklady z federálních peněz. Automobilka Toyota nyní testuje dvě vozidla s vodíkovým pohonem na kalifornských silnicích, do roka by tu měly přibýt další čtyři. Do rozsáhlých experimentů s "revolučním" palivem se ale dávno pustila také konkurence, například DaimlerChrysler nebo General Motors, Ford, Nissan a Honda.
Příliš drahý projekt
Ve Spojených státech tak jezdí už také "vodíkové" autobusy či motocykly. Výrobci už nyní ale přiznávají, že pro úspěch je nutné stávající prototypy značně zlevnit. Například Toyota při vývoji podobného osobního vozidla zaplatila 2 miliardy dolarů (asi 60 mld Kč). Další stovky milionů by spolklo také vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic.
Nejlepším zdrojem vodíku je pochopitelně voda. Jeho spalováním či chemickou reakcí s kyslíkem vzniká opět voda. Místo zapáchajících zplodin vznikajících spalováním benzínu a nafty by tak vozidla budoucnosti vypouštěla vodní páry.