Článek
Přechod na nižší rychlost regionální parlament aplikoval v září minulého roku s cílem zajistit bezpečnější provoz na ulicích a silnicích. Veřejnost proti kontroverznímu zákonu dlouhodobě protestovala, vznikla i petice, která nasbírala více než 460 000 podpisů. Žádanou změnu se široké veřejnosti rozhodli přinést tamní konzervativci. Jejich návrh zákon zrušit byl ale přehlasován v poměru 14:37.
„Nadále věříme, že rychlost 20 mil v hodině je správným rozhodnutím pro místa v bezprostřední blízkosti škol, nemocnic, školek, komunitních center nebo hřišť,“ uvedl regionální sněm. Vzhledem k reakci a tlaku veřejnosti zároveň orgán přislíbil, že bude pracovat na „upřesnění“ těchto zavedených pravidel.
V jednom směru 50, v protisměru 70. Němci šílí z rozdílného omezení rychlosti na stejné silnici
Systém byl zaveden za bývalého prvního ministra Marka Drakeforda a náměstka ministra pro změnu klimatu Leeho Waterse. Podle nich pomalejší provoz bude mít pozitivní vliv i na životní prostředí a namotivuje řidiče k využití šetrnějších dopravních prostředků. Wales v roce 2019 vyhlásil klimatickou krizi a zavázal se do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality.
Společně s příslibem, že by se mohla pravidla na některých silnicích zmírnit, teď tamní parlament zveřejnil nové statistiky nehodovosti. Zatím rozpracovaný výzkum poukazuje na snížení úmrtí a zranění v silničním provozu za 6 měsíců od uplatnění zákona, stejně jako pokles nehod v úsecích, kde bylo snížení rychlosti zavedeno.
„Hlavním cílem této politiky vždy bylo snížit počet nehod a pomoci lidem, aby se ve svých komunitách cítili bezpečněji, a dnešní údaje nás utvrzují v tom, že jsme na dobré cestě k dosažení tohoto cíle,“ uvedl pro velšský server Nation.Cymru nový vládní tajemník pro dopravu Ken Skates. Zároveň uvedl, že je třeba pravidla zdokonalit a u některých silnic bude nutné se k rychlosti 30 mil za hodinu (48 km/h) vrátit.
Velšské národní shromáždění po zrušení návrhu na změnu zákona oznámilo, že chce řidičům vyjít alespoň částečně vstříc. Výjimky probere s lokálními úřady, v okolí škol ale limit zůstane. „Udělali jsme průzkum a teď už víme, jaký má Wales na zákon názor. Využijeme všechny návrhy k přípravě potenciálních výjimek,“ uvedl v tiskové zprávě poslanec velšského parlamentu Russell George.
Stínová ministryně dopravy za velšské konzervativce Natasha Ashgarová považuje rozhodnutí za „protipožární tah, který má zmírnit nálady veřejnosti“. Dodala, že labouristé jen ignorují hlas veřejnosti. „Dnes velšská labouristická vláda a Plaid Cymru spolu s liberálními demokraty ukázali, jak jsou skutečně mimo kontakt s obyvateli Walesu, když hlasovali proti našemu návrhu na ukončení války s motoristy.“ Cituje Ashgarovou deník Wales Online.
Na pokyn veřejnosti úřady mají zvážit výhody a nevýhody rychlostních limitů. Prodiskutují například občanskou vybavenost, dopad na autobusové spoje nebo hustotu osídlení v dané oblasti. Cílem bude také udržet rychlost na 20 mílích (32km/h) na místech, kde cyklisté využívají silnice společně s vozidly.
Přezkoumávání některých silnic by mělo začít už tento podzim. Úseky silnic, které budou vhodnými kandidáty pro změnu, budou vyznačeny na mapě a předány radním k dalším připomínkám. Následně tato doporučení na změnu rychlostních limitů budou předána příslušným úřadům pro regulaci dopravy. Posledním krokem je veřejná konzultace, teprve poté mohou být změny provedeny.
Dálniční úřady mají na případné změny rychlostních limitů vyhrazeny prostředky ve výši pěti milionů liber.