Článek
„Za několik málo let jsme se posunuli od ambiciózního návrhu k realitě. X-59… pomůže změnit způsob, jakým cestujeme, tím, že nás dokáže k sobě přiblížit v mnohem kratším čase,“ řekla Pam Melroyová z NASA.
Together with @LockheedMartin, we've unveiled our new X-59 supersonic plane. The X-59 will fly later this year on the #Quesst mission to test quieter sonic booms.
— NASA (@NASA) January 12, 2024
What we learn could reopen the skies to commercial supersonic air travel: https://t.co/RjK3CGoFWy pic.twitter.com/028hjyUNDU
Hlavním úkolem nového stroje bude přesvědčit americké regulační úřady, aby změnily pravidla, která zakazují lety komerčních nadzvukových letounů nad pevninou. Zákaz platí kvůli nepříjemnému zvukovému efektu, takzvanému sonickému třesku, který vzniká při letu nadzvukových letadel a způsobuje ho rázová vlna.
Nový letoun by měl sonický třesk odbourat díky futuristickému aerodynamickému tvaru a inovativní konstrukci.
Letadlo X-59 by mělo poprvé vzlétnout letos, poté budou následovat testy, které ukážou, jak lidé na zemi zvuk letadla vnímají. Data pak výrobce poskytne americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA).
V dopravním létání už se nadzvukové letouny provozovaly ve 20. století. Jako první dopravní letadlo na světě překonal rychlost zvuku sovětský letoun Tu-144, který poprvé vzlétl koncem prosince 1968.
Symbolem cestování supersonickou rychlostí se pak stal britsko-francouzský konkurent Concorde, který poprvé vzlétl v březnu 1969. Dosahoval rychlosti 1350 mil za hodinu (2173 kilometrů za hodinu) a trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států zvládal za tři hodiny. Jeho komerční provoz ale skončil v roce 2003.