Hlavní obsah

V USA se veřejnosti představil experimentální nadzvukový letoun X-59

V USA se v pátek veřejnosti poprvé slavnostně představil experimentální nadzvukový letoun X-59 QueSST, na jehož vývoji a výrobě spolupracovaly americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a společnost Lockheed Martin. Stroj má podle nich být začátkem nové éry letecké dopravy, v níž se mají na nebe vrátit komerční nadzvukové lety.

Foto: Profimedia.cz

Experimentální letoun X-59 QueSST

Článek

„Za několik málo let jsme se posunuli od ambiciózního návrhu k realitě. X-59… pomůže změnit způsob, jakým cestujeme, tím, že nás dokáže k sobě přiblížit v mnohem kratším čase,“ řekla Pam Melroyová z NASA.

Hlavním úkolem nového stroje bude přesvědčit americké regulační úřady, aby změnily pravidla, která zakazují lety komerčních nadzvukových letounů nad pevninou. Zákaz platí kvůli nepříjemnému zvukovému efektu, takzvanému sonickému třesku, který vzniká při letu nadzvukových letadel a způsobuje ho rázová vlna.

Nový letoun by měl sonický třesk odbourat díky futuristickému aerodynamickému tvaru a inovativní konstrukci.

Letadlo X-59 by mělo poprvé vzlétnout letos, poté budou následovat testy, které ukážou, jak lidé na zemi zvuk letadla vnímají. Data pak výrobce poskytne americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA).

Foto: Profimedia.cz

Experimentální letoun X-59 QueSST

V dopravním létání už se nadzvukové letouny provozovaly ve 20. století. Jako první dopravní letadlo na světě překonal rychlost zvuku sovětský letoun Tu-144, který poprvé vzlétl koncem prosince 1968.

Symbolem cestování supersonickou rychlostí se pak stal britsko-francouzský konkurent Concorde, který poprvé vzlétl v březnu 1969. Dosahoval rychlosti 1350 mil za hodinu (2173 kilometrů za hodinu) a trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států zvládal za tři hodiny. Jeho komerční provoz ale skončil v roce 2003.

Z Londýna do New Yorku za hodinu a půl? NASA plánuje vlastní nadzvukové letadlo

Cestování

Výběr článků

Načítám