Článek
Z ukrajinských přístavů v deltě Dunaje stovky kilometrů proti proudu veletoku do chorvatského Vukovaru a z něj po železnici napříč zemí do jadranského přístavu Rijeky. A pak už přímo a bezpečně po moři k zákazníkům. Tak vypadá podle agentury Reuters nejpravděpodobnější nová trasa exportu ukrajinského obilí.
⚡️Ukrainian grain is now being exported through the ports of #Croatia — Ministry of Economy of Ukraine.
— UkraineWorld (@ukraine_world) September 7, 2023
„Jsme za tuto možnost vděční. (…) Není to sice standardní trasa, ale už teď získala na oblibě,“ komentovala nový obchodní kanál ukrajinská vicepremiérka Julija Sviridenková. Přesuny ukrajinského obilí přes své území potvrdili i Chorvaté, ani jedna strana však nespecifikovala, jakého množství zboží se to týká.
Blokáda nutí hledat alternativy
Na první pohled krkolomná a zřejmě i poměrně drahá vývozní trasa je daná nutností hledat alternativní cesty v situaci, kdy Rusko po odstoupení od tzv. obilné dohody letos v červenci de facto blokuje běžnou námořní trasu z ukrajinských námořních přístavů přes Černé moře a turecké úžiny.
Ruský dron vybuchl na území NATO. Rumunsko po zapírání oznámilo nález trosek
Rusové v posledních týdnech několikrát zaútočili raketami a drony na ukrajinské přístavy včetně těch, které leží v deltě Dunaje, ve snaze narušit vývoz ukrajinských zemědělských produktů. Tyto akce zvyšují napětí i proto, že ukrajinské dunajské přístavy leží přímo na hranici s Rumunskem; při posledním takovém útoku v noci na pondělí trosky ruského dronu zřejmě dopadly na rumunské území.
Další zvažovaná alternativní trasa pro vývoz ukrajinského obilí by mohla vést skrze litevské přístavy u Baltského moře.
Před začátkem ruské vojenské agrese patřila Ukrajina do pětice největších světových vývozců obilí; žebříček vedlo Rusko. Od začátku války však export značně poklesl a zejména chudé rozvojové země (Egypt a další), kam zemědělské produkty z východu Evropy také mířily, mají obavu, že snížené dodávky mohou způsobit nedostatek potravin a růst jejich cen.