Článek
Při bezpečnostní kontrole u vstupu do firmy, která jen výjimečně nechá nahlédnout pod pokličku, odevzdávám telefon a vše, co by mohlo jakkoliv pořizovat záznamy. Po projití bezpečnostním rámem se ocitám v prostředí, které vypadá jako objekty předních světových technologických firem typu Google nebo Apple či dalších hvězd z legendárního Sillicon Valley.
Nechybí moderní architektura, stůl na stolní tenis, další sportovní a odpočinkové místnosti. Nad vchodem se skví freska začínající historickými prvními leteckými pokusy a končící představou budoucích letů do vesmíru.
Se zástupci firmy mluvíme o dronech Bayraktar TB 2, jejichž název v turečtině znamená vlajkonoš. Podle zástupců společnosti je jejich předností fakt, že „jsou jako jediné mnohokrát ozkoušené v ostrém bojovém nasazení, například v Náhorním Karabachu, Sýrii nebo na Ukrajině“.
Turecký bayraktar nejspíš ještě dostane nadzvukového bratra
TB2 může při vzletu nést 650 kg, letí maximálně 220 km/h ve výšce až osm km a vydrží ve vzduchu až 24 hodin. Soukromá společnost vyváží 95 procent svých produktů do řady zemí světa, průměrný věk pracovníků v technologickém centru je 35 let.
Na rozdíl od kupříkladu íránských dronů se při ztrátě kontroly operátora sám nezničí, nýbrž přistane. Lidé z Bayraku si cení především software, ke kterému se nikdo jiný ani při zmocnění se bezpilotníku nedostane.
Bayrak vyvíjí i bojový bezpilotník větší než Bayraktar a člověkem nepilotovanou stíhačku
S vývojem bojových dronů souvisí filozofická otázka, tedy fakt, nakolik je přijatelné, aby stroj zabíjel lidské bytosti. Rozhodnutí ke střelbě musí podle expertů Bayraku přijmout vždy lidský operátor. Do budoucna je ale ve hře otázka využití umělé inteligence a související nezbytnost kvalitního naprogramování nastavení její autonomie.
Pohled do budoucnosti
Bayrak vyvíjí také taktický bojový bezpilotník Akinci (turecky Vpřed), který je větší než Bayraktar, dále člověkem nepilotovanou stíhačku Kızılelma (Červené jablko) a létající „automobil“ budoucnosti Cezeri (Císař).
Kizilelma má mít podle Bayraku výhodu v lepší schopnosti manévrovat, protože uvnitř není člověk, který nesnese přetížení nad určitou hodnotu. Cezeri je určen pro „dobu, kdy lidská společnost bude připravená“, coby osobní letoun, který bezpilotně dopraví třeba na nákup nebo do práce. Z hlediska Bayraktaru bude další krok verze třetí, tedy TB3.
Od současnosti a budoucnosti bezpilotníků se při své cestě vydávám z Istanbulu do hlavního města Ankary. V tamním průmyslovém parku turecká společnost TUSAŞ montuje vlastní bojové helikoptéry ATAK a dopravní na základě licence od americké firmy Sikorsky. Další krok tureckého programu má být tank bez lidské osádky.
Po mnoha zbraních přichází čas zhlédnout budoucnost tureckého automobilového průmyslu. Země si vytyčila cíl mít první vlastní automobilku. Centrála TOGG je blízko města Bursa.
Nově postavená továrna má začít produkovat první vozy na jaře, z počátku hlavně pro turecký trh, vývoz má začít v roce 2024 nebo 2025. Auta jsou plně elektrická s dojezdem 300 nebo 500 km.