Článek
Nové prošetření případu nařídil kabinet na konci loňského roku. Tehdy se opět objevily teorie, že Estonia pašovala z Estonska do Švédska vojenský materiál sovětské výroby. Měly mezi ním být údajně i zásilky výbušnin.
Švédský premiér Goran Persson tvrzení odmítl. Novým prošetřením kauzy v prosinci pověřil soudce Johana Hirschfeldta. Ten v závěrečné zprávě vyloučil, že by trajekt v době potopení vezl výbušniny.
Soudce nicméně nevyloučil, že nejméně dvakrát - 14. a 20. září - byl na palubě vojenský materiál. S touto verzí přišel v prosinci celník Lennart Henriksson, který jako první o podezřelých zásilkách promluvil ve státní televizi. [celá zpráva]
Konstrukční vada
Estonia plula z Tallinnnu do Stockholmu. Potopila se za bouře v noci z 28. na 29. září 1994. Při neštěstí zemřelo 852 lidí, většinou Švédů. Zachránit se podařilo 137 osob.
Mezinárodní vyšetřovací komise složená ze Švédů, Finů a Estonců v roce 1997 došla k závěru, že příčinou tragédie byla špatná konstrukce plavidla.
Poryvy větru a silné vlny údajně otevřely dveře, jimiž se naloďovaly automobily. Do trajektu následně natekla voda. Plavidlo se posléze stalo neovladatelné.