Článek
Írán zatím ponechal otevřené soudní řízení za porušení pravidel námořní dopravy. Íránci loď zadrželi čtrnáct dní poté, kdy byl íránský tanker Grace 1 zastaven v Gibraltaru kvůli tomu, že vezl v rozporu s evropskými protisyrskými sankcemi ropu do Sýrie. Londýn považoval konflikt kolem plavidla Stena Impero za odvetu za dění na Gibraltaru, který je britským zámořským územím.
Loď Stena Impero z přístavu vyplula v pátek v devět hodin místního času (7:30 SELČ). Erik Hanell, ředitel švédské firmy Stena Bulk, jíž loď patří, potvrdil, že „je loď v pohybu”. „Vydáme další prohlášení, až vpluje do mezinárodních vod,” sdělil.
Saúdská Arábie nevylučuje válku s Íránem
Írán oznámil tento týden, že loď je volná, avšak vyplula až v pátek. Na palubě byla původně 23členná posádka. Írán sedm námořníků na začátku září propustil. Íránci tvrdí, že tanker narazil do rybářské lodě, nereagoval na tísňové volání a vypnul komunikační zařízení.
Na propuštění Stena Impero se čekalo od 18. srpna, kdy z Gibraltaru mohla odplout íránská Grace 1, přejmenovaná na Adrian Darya 1. Plavidlo navzdory íránskému slibu, že náklad nebude dodán Sýrii, nakonec k Sýrii zamířilo a 8. září Teherán oznámil, že náklad byl prodán. Plavidlo zakotvilo u syrského Tartúsu.
Írán prodal ropu z ostře sledovaného tankeru
Stena Impero, dlouhá 183 metrů, podle údajů poskytovatele přehledu o námořním provozu MarineTraffic udala jako svou příští destinaci přístav v Dubaji. Má před sebou trasu 250 kilometrů a podle agentury Reuters by tanker mohl být v cíli za půl dne, pokud popluje běžnou rychlostí.