Článek
„Vezli jsme malé lithium-iontové baterie. Podle pravidel Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) patří mezi nebezpečný náklad,“ uvedl v pátek na tiskové konferenci v Kuala Lumpur šéf společnosti Malaysia Airlines Ahmad Jauhari.
Lithium-iontové články se používají v mobilních telefonech či v laptopech. Při nesprávném zacházení může hrozit nebezpečí výbuchu.
Jauhari dodal, že samy o sobě baterie nebezpečné nejsou. Podle něj se baterie transportují letadly často. Čtyři dny předtím však tvrdil, že boeing žádný nebezpečný náklad na palubě neměl, naopak že převážel plody tropického ovoce mangostanu, a to až čtyři tuny.
Podle bývalého šéfa bezpečnostního oddělení Federálního úřadu pro letectví (FAA) Billieho Vincenta toto prohlášení potvrzuje dřívější spekulace, jež hovořily o požáru v nákladovém prostoru, který mohl zlikvidovat komunikační systémy letadla a kabinu zamořit toxickými plyny. Jak uvedl, plyn by mezi cestujícími způsobil zmatek, piloti by však měli dost času pokusit se o nouzové přistání.
Teorii o požáru by odpovídala i náhlá změna výšky letadla. Radarový záznam ukázal, že boeing nejdříve vystoupal do 45 tisíc stop, což mohlo být podle Vincenta způsobeno tím, že piloti na přístroje špatně viděli. Následně prudce klesl, což mohl být zase manévr, který se používá tehdy, když hrozí rozšíření požáru.
Na základě údajů FAA mohou lithium-iontové baterie od roku 1991 za více než 140 nehod. Ve dvou případech došlo dokonce ke zničení letadel, obou nákladních.
V pátek v Indickém oceánu zhruba 2500 kilometrů jihozápadně od Perthu pokračovalo pátrání po zmizelém boeingu. V oblasti už mělo operovat pět vojenských a civilních letadel. Tři z nich vyslala Čína, jejíž občané ve většině na palubě letounu cestovali. [celá zpráva]