Článek
Thajský vojenský radar zachytil, že boeing krátce poté, co jeho druhý pilot hovořil s malajsijským letovým dispečerem, změnil směr letu ze severního do Pekingu na jihozápadní.
Ukázalo se to, když se v pondělí provedla kontrola záznamů thajských radarů, o kterou požádal Kuala Lumpur. „Neznámé letadlo bylo zachyceno (thajským radarem) v 1:28, šest minut poté co let MH370 zmizel (z obrazovky malajsijského radaru),” uvedl vrchní velitel thajského letectva Monthon Sučakom.
Z civilních radarů boeing zmizel v 1:21, když byl vypnut odpovídač letounu.
Monthon dodal, že neidentifikované letadlo bylo zachyceno i později. Zmizelo nad Andamanským mořem. Nemohl ale potvrdit, že v druhém případě jde o inkriminovaný boeing. Neposkytl ani čas, kdy měl být stroj podruhé spatřen.
Informace o záznamu thajského radaru zapadla. Stroj se pohyboval mimo vzdušný prostor Thajska, takže ji v době pozorování nebylo potřeba předat dál. Navíc první pozorování proběhlo ještě předtím, než se objevily první informace, že letadlo zmizelo.
Malajci se až do pondělí na Bangkok neobrátili, dodal Monthon, který popřel, že by Thajsko důležitou informaci zadržovalo. Kuala Lumpur ale tvrdí, že sousední země oslovil.
Nebývale rozsáhlé pátrání
Letadlo se už hledá na ploše 7,68 miliónů čtverečných kilometrů, od Střední Asie až po břehy Indického oceánu u Austrálie na ploše větší než je pátý kontinent.
Do pátrání po letounu se zapojily i tři milióny lidí v rámci zřejmě největšího crowdsourcingového projektu (masové spolupráce úřadů i široké veřejnosti) na platformě Tomnod. Satelitní společnost DigitalGlobe nechala své záznamy prohlížet dobrovolníkům. Probírají se 257 milióny snímků map a celkem 2,9 milióny oblastí, uvedl web New Straits Times.
Někteří z dobrovolníků už uvedli, že spatřili na záběrech letadla, občas prý i s polámanými stromy okolo, ale zatím se to nepotvrdilo. Viděny byly údajně i sedačky nebo další trosky.