Článek
Podle analytiků, zabývajících se pro deník konverzací pilota letu MH370 a řídicí věže od času 0:36, zní záznam „naprosto běžně“. Dvě věci se jim nicméně zdají podezřelé.
Přepis záznamu konverzace pilota s dispečery: |
---|
Pilot - řídicí věž v Kuala Lumpuru |
0:36:30 MH370: Řídící věži, tady je MH370, dobré ráno |
0:36:50 dispečer: Dobré ráno, MH370, tady je řídicí věž KL (Kuala Lumpur), prosím čekejte na A10 32R |
0:36:50 MH370: A10, MH370 rozumí |
0:38:43 dispečer: MH370, prosím vstupte na ranvej 32R z A10 |
MH370: Ranvej 32R z A10 |
0:40:38 dispečer: MH370, pozice 32R, dráha volná, vzlet povolen. Dobrou noc |
MH370: pozice 32R, dráha volná, povoleni ke vzletu. MH370 rozumí. Děkuji, nashledanou. |
Pilot – letiště Kuala Lumpur |
0:42:05 MH370: MH370 opustil letiště |
0:42:10 dispečer: MH370 radarový kontakt, letová hladina 180, sledujte pokyny a točte doprava, směr Igari |
0:42:40 MH370: Rozumím, letová hladina 180, směr Igari. MH370 rozumí |
0:42:52 dispečer: MH370, kontaktujte radar KL 132,6, dobrou noc |
MH370: 132,6, MH370 rozumí |
Pilot – radar Kuala Lumpur |
0:46:51 MH370: KL, tady je MH370 |
dispečer: MH370, prosím stoupejte do letové hladiny 250 |
0:46:54 MH370: MH370 stoupá do letové hladiny 250 |
0:50:06 dispečer: MH370, stoupejte do letové hladiny 350 |
0:50:09 MH370: Tady je MH370, letová hladina 350 |
1:01:14 MH370: MH370 udržujeme letovou hladinu 350 |
1:01:19 dispečer: MH370 |
1:07:55 MH370: MH370 udržujeme letovou hladinu 350 |
1:08:00 dispečer: MH370 |
1:19::24 dispečer: MH370, prosím kontaktujte Ho Či Minovo Město 120,9, dobrou noc |
1:19:29 MH370: Dobře, dobrou noc |
Za prvé jde o vzkaz z kokpitu v 1:07, kdy druhý pilot říká, že letadlo se pohybuje ve výšce 35 tisíc stop (10 668 metrů). Toto oznámení nebylo podle nich zapotřebí, protože totéž věži sdělil už o šest minut dříve. Je však pravda, že v 1:07 odeslal poslední zprávu systém ACARS, který byl pak ručně vypnut. Podle vyšetřovatelů se tak stalo ještě předtím, než druhý pilot pronesl svá poslední slova „Dobře, dobrou noc“.
Za druhé se analytikům nezdá fakt, že ke ztrátě komunikace s letadlem a změně jeho trasy došlo právě ve chvíli, kdy si je předávali letečtí dispečeři z malajsijského Kuala Lumpuru a vietnamského Ho Či Minova Města. Tato skutečnost naznačuje, že zmizení stroje nemusela být nehoda. „Kdybych chtěl ukrást letadlo, to by byla chvíle, kdy bych to udělal,“ řekl listu bývalý pilot British Airways Stephen Buzdygan, který na 777 létal.
V sobotu ráno bylo opět zahájeno pátrání v odlehlé oblasti Indického oceánu asi 2500 kilometrů od Austrálie. Tam ve čtvrtek satelit zaznamenal dva objekty, které by mohly pocházet ze ztraceného boeingu. Pátrání však zatím nebylo úspěšné. V sobotu mají záchranáři prověřit oblast o rozloze 36 tisíc kilometrů čtverečních, tedy zhruba jako Švýcarsko.
Vyšetřovatelé pracují s verzemi o úmyslném odklonění letadla a únosu či o sabotáži. Nejsou vyloučeny ani technické problémy. Do pátrání je zapojeno více než 80 lodí a letadel z deseti zemí světa. Mluvčí Pentagonu tlumočil žádost malajsijských úřadů o zapůjčení podmořského pátracího zařízení. Ministr obrany Chuck Hagel posoudí, jestli by byla zápůjčka možná a při pátrání vhodná.