Článek
Už předběžná analýza dat o povětrnostních podmínkách v oblasti naznačovala, že stroj vletěl do bouřky.
„Na základě našich údajů to vypadá, že poslední poloha letadla byla v oblasti s velmi špatným počasím a to bylo hlavní příčinou havárie,“ uvedl podle BBC šéf BMKG Edvin Aldrian.
Stroj nejspíš vletěl do bouřkových mraků. Na letadle se pak vytvořila námraza a došlo k poškození motorů, citoval ze zprávy meteorologů singapurský deník The Straits Times. Satelitní snímky naznačily, že teploty se v dráze letu pohybovaly kolem minus 80 až minus 85 stupňů Celsia.
Vyšetřování havárie ale stále není u konce a závěry o příčinách nehody jsou předběžné.
„Je to jen jedna analýza toho, co se mohlo přihodit na základě dostupných meteorologických dat. Není to konečné stanovisko o příčině nehody," uvedla ale BMKG.
Podle indonéských úřadů byl A320-200 ve výšce 9,8 kilometru, když pilot požádal o povolení vystoupat do výšky 11,6 kilometru, aby se vyhnul špatnému počasí.
Objevené trosky?
Podle šéfa indonéského pátracího týmu Bambanga Soelistya byly v sobotu objeveny pravděpodobné trosky pohřešovaného letadla společnosti AirAsia.
Oba objekty se nalézají zhruba 30 metrů pod vodou a Soelistyo je přesvědčen, že patřily hledanému letadlu. "Mohu vás ujistit, že jde o části letadla AirAsia, které hledáme," citovala Soelistya agentura AFP. Jeden předmět je dlouhý 9,4 metru, široký 4,8 metru a na tloušťku má 40 centimetrů. Druhý objekt měří 7,2 x 0,5 metru, dodal šéf indonéského týmu.
Speciální pátrací tým se pokouší pořídit záběry nalezených předmětů pomocí dálkově ovládaného podmořského zařízení, řekl Soelistyo. V podmořském zkoumání zatím podle něj bránily vysoké vlny.
Indonéské úřady už předtím sdělily, že oblast pátrání v sobotu rozšířily a pátrací letouny mohly ráno využít nakrátko zlepšeného počasí. Podle pátracího týmu se vrtulníky začaly zaměřovat na jižní pobřeží Bornea.
Speciální mnohonárodní tým vybavený akustickým zařízením stále pátrá i po černých skříňkách ze zříceného airbusu A320-200, který letěl z indonéského města Surabaja do Singapuru.
V sobotu má do oblasti neštěstí dorazit loď se dvěma zařízeními na vyhledávání podmořských akustických signálů. Na lodi je tým francouzských, singapurských a indonéských expertů, který se účastní vyšetřování všech nehod letounů Airbus.
Z lidí na palubě letounu společnosti AirAsia se podle dosavadních informací nikdo nezachránil, do pátku se podařilo z moře vytáhnout 30 těl obětí. Na palubě bylo 162 lidí.
Pátrání se v minulých dnech soustředilo na oblast v severní části Jávského moře, kde už se našly trosky letounu a několik těl. Záchranáři se domnívají, že trosky letadla by mohly obsahovat další těla obětí, která se dosud nepodařilo najít. Pokud budou nalezeny i černé skříňky, bude možné zjistit, co bylo příčinou zřícení letounu.