Článek
Počet obětí povodní ve střední Číně stoupl na 33, přičemž nejméně 12 z nich zahynulo v metru v Čeng-čou. Lidé tam uvázli ve vagonech, když voda zaplavila tunely podzemní dráhy na lince 5.
Voda nejprve zalila parkoviště u metra, ve středu kolem šesté večer pak praskla zeď, která ji měla zadržovat, a zastavila provoz mezi dvěma stanicemi.
Záplavy v čínském městě uvěznily cestující v metru. Když voda stoupala, zvedali děti nad hlavu
Místní úřady kvůli obětem v metru čelí tvrdé kritice na sociálních sítích. Lidé často zmiňují prohlášení místních médií napojených na úřady, že žádní cestující nejsou v nebezpečí, ve chvíli, kdy se na internetu už objevily později stažené záběry mrtvých těl z metra.
Voda jí sahala skoro po krk
List Henan Business Daily zmínil případ zaměstnance, který oznámil, že všichni cestující byli evakuováni, načež se mu ve videohovoru ozvala žena ze zaplaveného vagonu, která říkala, že je v něm stále uvězněna. Voda jí sahala skoro po krk a cestující nemohli dýchat.
Jiný pracovník mající na starost bezpečnost metra řekl týdeníku Southern Weekly, že se snažili udržet v provozu metro tak dlouho, aby se lidé dostali domů, ale zaskočily je nové přívaly deště.
„Bylo to poprvé v životě, co jsem viděl, jak voda zaplavuje stanici metra. Cítil jsem se bezmocný,“ líčil.
Odpálení hráze
Zaplavení metra dávají někteří lidé do souvislosti s odpálením hráze přehrady u Luo-jangu, jež leží výše na Žluté řece. Armáda odpálila část poškozené hráze, aby se voda rozlila, protože aktuálně hrozilo její zborcení. Zpráva na WeChatu o spojení odpálení hráze se záplavami v Čeng-čou byla později cenzurována s tím, že porušuje nařízení.
Čínská vláda nařídila místním úřadům ve Che-nanu, aby okamžitě zlepšily zvládání povodní ve městě a zaměřily se i na skrytá rizika podzemní kolejové dopravy, aby se v době silných bouřek včas zastavil provoz, evakuovali se cestující a uzavřely se stanice podzemní dráhy.
Centrální Čínu trápí záplavy, panují obavy z protržení přehrady
List Global Times uvedl, že bylo „zcela nemožné zabránit zaplavení Čeng-čou“, ale že ke zmenšení počtu obětí by bylo potřeba většího úsilí při zvládání povodně.
Metro jezdilo ve špičce v době, kdy byl déšť nejsilnější. Beijing New uvedl, že provoz metra nebyl zastaven až do šesté večer, přestože voda v metru byla už několik hodin.
Kvůli záplavám došlo v úterý ráno také k výbuchu v hliníkárně v Teng-fengu, když u ní praskla ochranná zeď a voda se dostala až do slévárny. Ve chvíli, kdy se dostala k roztavené hliníkové slitině, došlo k mohutné explozi.
Slévárnu provozuje firma Dengfeng Power Group. Exploze si nevyžádala žádné oběti ani zraněné, protože zaměstnanci byli evakuováni dvě hodiny před explozí.