Článek
„Podle našich informací bylo (povolení k přistání) uděleno,“ uvedli zástupci Japan Airlines na tiskovém brífinku, který se konal v úterý večer.
Tuto informaci potvrzuje i záznam z řídicí věže letiště Haneda. Podle britského listu, který odkazuje na volně dostupný web vysílající živě z letového provozu, na něm zazní slova „pokračujte v přistávání“, kterými se pilot letu 516 řídil.
Měl jsem povolení ke startu, tvrdí kapitán malého stroje
Podle agentury Reuters, která odkazuje na přepis rozhovorů s řídicí věží letiště, letadlo japonské pobřežní stráže nedostalo povolení ke startu. Mělo se totiž pouze přesunout na vyčkávací místo poblíž přistávací dráhy.
Plameny za okny. Děsivé záběry z útrob hořícího japonského letadla
Úředník japonského úřadu pro civilní letectví podle Reuters řekl, že v těchto přepisech není žádný náznak toho, že by letoun pobřežní stráže dostal povolení ke vzletu.
S tím ale nesouhlasí kapitán letadla pobřežní stráže, který uvedl, že najel na přistávací dráhu po obdržení povolení.
Japonské letadlo Airbus A-350 francouzské výroby vzplálo v úterý v 17:47 místního času (9:47 SEČ), když při přistání narazilo do letadla japonské pobřežní stráže, které se nacházelo na stejné ranveji. Všech 379 lidí na palubě se naštěstí podařilo zachránit. Pět ze šesti pasažérů letadla pobřežní stráže střet nepřežilo.
Lidská chyba
V současné době není jasné, proč ke kolizi došlo. Japonské úřady se ale podle listu The Guardian chystají vyšetřovat, zda při nehodě nedošlo k profesní nedbalosti. Vyšetřování, jak k incidentu došlo, slíbili i japonští vládní úředníci.
„Existuje velká pravděpodobnost, že šlo o lidskou chybu,“ prohlásil Hirojuki Kobajaši, bývalý pilot společnosti Japan Airlines a letecký analytik. „Obecně je povoleno vjet na dráhu pouze jednomu letadlu. Japonské letadlo pobřežní stráže se nacházelo na ranveji, i když bylo vydáno povolení přistát (letadlu Japan Airlines),“ dodal.
Francouzská společnost Airbus, která letadlo Airbus A-350 Japan Airlines vyrobila, uvedla, že vyšle tým specialistů, aby pomohl japonským úřadům s vyšetřováním. K nim by se měli připojit vyšetřovatelé z Británie, kde byly vyrobeny dva motory letadla Rolls-Royce Trent XWB.
Japonsko před úterkem nezažilo vážnou nehodu v komerční letecké dopravě po celá desetiletí, podotýká britský deník.
V roce 1985 se v japonské prefektuře Gunma zřítilo letadlo společnosti Japan Airlines letící z Tokia do Ósaky. Při neštěstí zahynulo 520 lidí. Dosud se jedná o nejsmrtelnější letecké neštěstí na světě, které se týkalo jediného letu.
Nejsmrtelnější letecké neštěstí vůbec se stalo v roce 1977 ve španělském Tenerife na Kanárských ostrovech. Na letišti Los Rodeos se srazily dva stroje Boeing 747 společností PanAm a KLM startující z jedné odletové dráhy. Tehdy o život přišlo 573 lidí.