Článek
„Tak támhleto, pánové, je Říp,“ ukazuje zástupce velitele dosluhujícího 1. kontingentu podplukovník Michal Kytlica směrem k homoli, která na zdejší planině s velehorami v pozadí skutečně působí, jakoby ji sem přemístili ze Středočeské tabule.
Za našimi zády přistává americký bezpilotní letoun vracející se z tajné mise nad kmenovým územím v sousedním Pákistánu.
Mezitím se Kytlica kvůli fotografovi ochotně postaví před turistický rozcestník, který tady vojáci postavili. Na ukazatel s nápisem Praha kdosi v žertu vyryl přemrštěný údaj 26 540 kilometrů. Doopravdy je to necelých 4780 kilometrů. Směrovník ovšem značí delší trasu přes Ameriku.

Základna Šarana s kopcem připomínajícím Říp

Základna Šarana v provincii Paktika se neustále rozrůstá navzdory úvahám o počátku stahování koaličních vojsk ze země, bude-li vývoj příznivý. V budoucnu má pojmout 11 tisíc lidí a stát se třetí největší v zemi. I když se české vrtulníky od poloviny 90. let účastnily množství misí, dosud nikdy nebyly nasazeny tak daleko.

„Rozsah a rizika této mírové mise jsou jiná,“ podotkl velitel odcházejícího kontingentu plukovník Petr Schwarz.
Šarana se nachází ve výšce 2300 metrů a neustále se tady mění počasí. „Na jednom kopci leží půl metru sněhu, na vedlejším dva metry a protější je porostlý květy,“ upozorňuje Kytlica. K tomu tady helikoptéry musí létat až desetkrát výše než v ČR. Afghánistán navíc není jen hornatý, ale i prašný, a je nutná důkladnější a častější údržba strojů.

Česká jednotka HELI UNIT má k dispozici tři modernizované vrtulníky Mi-171Š.
Kontingent disponuje třemi kusy modernizovaných vrtulníků Mi-171Š. Je s nimi schopen operovat na několika stovkách čtverečných kilometrů především v provinciích Paktika a Ghazní, je ale připraven i k cestě do vzdáleného Bagrámu na severu. Kromě přepravy osob - včetně zraněných - a nákladu Češi provádějí průzkum. Mají za sebou společné operace s Američany, přičemž s nimi zažili i přistávání v korytu řeky. Jejich spolupráce si ovšem cení i afghánská strana.
Jednotka zatím měla štěstí – nebyla povstalci z Tálibánu ostřelována. „Přinejmenším o tom nevíme,“ upřesnil Schwarz.

Ministr obrany Martin Barták na základně Šarana
HELI UNIT si přeje více vrtulníků. Podporu jednotce do budoucna v pátek na místě vyjádřil nejen ministr obrany Martin Barták, ale i senátor Vladimír Dryml, jenž v březnu v Senátu hlasoval pro navýšení české mise v Afghánistánu, které požadovaly USA a NATO. Návrh ale nakonec neprošel Sněmovnou, Drymlova ČSSD byla proti. Barták (za ODS) vojákům připomenul, že mají možnost volit v Lógaru, kde působí český provinční rekonstrukční tým.
Zatím se jich na cestu, která ovšem nikdy není bez rizika, k volební urně přihlásila pouhá pětina. Buď je zdejší Říp moc daleko od Prahy, anebo je z Prahy daleko k němu.
