Článek
Kvůli dluhu vůči penzijnímu fondu byla proti společnosti zahájena exekuce. Izvestia uvedla, že podle jejího zjištění přišli exekutoři do firmy letos v květnu.
Vyšetřovatelé už od soboty provádějí zkoumání v sídlech společnosti. Podle dosavadních zjištění firma v roce 2014 zásadně zvýšila náklady na jeden let ročně z celkem 5,9 miliardy na 7,2 miliardy rublů, aniž by se to projevilo na zisku. Ten naopak klesl 36krát, z 87 miliónů rublů na 2,4 miliónu rublů.
Podle Izvestie z dokumentů plyne, že firma dlužila asi miliardu rublů.
Finanční těžkosti mohou pocházet z roku 2012, kdy se Kogalymavia spojila s cestovní agenturou TUI Russia. Provozovala pro ni charterové lety a tvrdí, že za ně nedostala zaplaceno. O peníze se obě strany soudí. Jde o 1,4 miliardy rublů.
Zaměstnanci nedostali podle serveru Lifenews tři měsíce zaplaceno, což vede k tomu, že zaměstnanci se zadlužují a jsou ve velkém stresu.
Nahnutá licence
Firma měla velké problémy v roce 2012, kdy málem kvůli bezpečnosti přišla o licenci. Federální agentura pro leteckou dopravu odhalila velké porušování pravidel. Podle úředníků dopravce nedokázal zajistit bezpečnosti letů.
Nakonec ale osvědčení získal, navíc začal po spojení s cestovní agenturou TUI Russia létat pod značkou Metrojet.
Společnost za sebou měla několik menších havárií, které u úřadů budily pochybnosti. V roce 2010 pilot nezvládl nouzové přistání na cestě z Abadanu do íránského Isfahánu. Jednomu z cestujících se na cestě udělalo nevolno. Při nouzovém přistání v Mašhadu pilot udeřil ocasem letadla o zem, a to začalo hořet. Šlo sice o íránský let společnosti Taban Airline, provozovala ho ale Kogalymavia.
V lednu následujícího roku při startu v ruském městě Surgut opět zavadil ocasem o zem, ten začal hořet, oheň se rozšířil a nakonec explodovala i palivová nádrž. Tři lidé zemřeli a 40 se jich zranilo. Letadlo bylo zničeno.
Debaty o technickém stavu letadla se objevily hned po havárii. Podle některých informací stroj letěl tento týden 16krát a piloti si už dříve stěžovali na jeho technický stav. Manželka kopilota uvedla, že si jí manžel při telefonátu z Šarm aš-Šajchu na technický stav letadla stěžoval.
Mluvčí firmy ovšem uvedla, že letoun byl v pořádku a piloti byli dostatečně zkušení.
Vyloučena není ani bomba umístěná na palubě stroje a stále se spekuluje i o sestřelení, ač to egyptská a ruská strana vyloučily. Letoun byl ve výšce 9500 metrů. Místní vzbouřenci nemají zbraně, které by stroj v této výšce zasáhly. Místní skupiny hlásící se k Islámskému státu sice zveřejnily video, kde letí sestřelené těleso k zemi, není však jasné, o co jde. Na serveru, pomocí kterého IS komunikuje, se video neobjevilo.