Hlavní obsah

Rusko si dá s provokativními přelety bombardérů po havárii na čas pokoj

Moskva

Rusko dočasně uzemnilo letité strategické turbovrtulové bombardéry Tupolev Tu-95 (v kódu NATO Bear), jejichž lety u norského pobřeží, u Skotska či dokonce v průlivu La Manche způsobovaly problémy v dopravě. Učinilo tak po havárii jednoho z nich, uvedla agentura TASS.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Tupolev Tu-95Video: Reuters

Článek

Ruské ministerstvo obrany celou flotilu strojů uzemnilo už v pondělí poté, co jednomu při startu začal hořet motor a přejel ranvej. O uzemnění rozhodl velitel ruských vzdušných sil s tím, že stroje nebudou smět létat, dokud se nezjistí příčina nehody.

Podle listu The Siberian Times si nehoda vyžádala jednu oběť - pilota a pět zraněných. Stav některých je velmi vážný. Kapitán má popáleniny na 75 procentech těla, podařilo se ho zachránit na popáleninovém centru v Petrohradu, kam ho převezli, uvedl server ASN24.ru. Podle svědků byl stroj zcela zničen. Nedotčeny zůstaly jen ocasní plochy.

„K nehodě došlo při cvičném letu na letišti Ukrajinka v Amurské oblasti,“ uvedlo ministerstvo. „Tu-95 přejel dráhu při zrychlování. Na palubě nebyly žádné zbraně. Podle předběžných údajů byl důvodem nehody požár motoru,“ stojí ve zprávě.

„Jako když praskne pneumatika”

Šturman Arťom Kakanov řekl serveru LifeNews.ru, že k výbuchu došlo ve chvíli, kdy se stroj pohyboval rychlostí 200 km/hod: „Nevím, co se stalo. Prásklo to jako pneumatika, mírně jsme se naklonili nalevo. Pamatuju si jen, že jsem zrovna hlásil rychlost, stačil jsem jen říci dvě stě a ozvala se rána.” Bombardér se pak převrátil. Kakanov zdůraznil, že se před letem konala řádná předletová kontrola, která žádné problémy neodhalila.

Tupolevy Tu-95, souputníci amerických osmimotorových B-52, tvoří jádro ruských strategických sil, ve výzbroji jich má podle zbrojařské ročenky Jane´s 71, většinu právě na letišti Ukrajinka poblíž pacifického pobřeží a hranic s Čínou.

Provokativní lety působily problémy v dopravě

Pětadevadesátky a jejich deriváty jsou však i na ruských severních základnách, odkud podnikaly dlouhé provokativní lety kolem Norska nad Severním mořem až k Velké Británii, přičemž někdy ohrožovaly i civilní provoz.

Stroje pocházejí z půlky padesátých let. Původně sloužily jako klasické bombardéry a pak jako nosiče raket střel s plochou dráhou letu Ch-55 a Ch-101 Raduga. Používají se také ke strategickému průzkumu.

Letouny jsou sice starší a mnohem pomalejší než nadzvukové Tupolevy Tu-22M, jichž mají ruské síly na 150, ty však mají menší dolet i nosnost.

Související témata:

Výběr článků

Načítám