Článek
Podle průzkumu Nezávislé protikorupční komise (NAKO) je stále většina součástek ruských letounů MiG-31I, Su-27SM3, Su-30SM, Su-34, Su-35S a Su-57 původem ze západních zemí, informuje server Ukrajinska pravda. K tomuto závěru NAKO došla analýzou téměř dvou tisíc různých součástek.
Analyzované součástky vyrábí 244 společností z 22 různých zemí. 64 % dovážených součástek je pak původem z USA, přičemž další význačné producentské země zahrnují Japonsko, Švýcarsko, Německo, Francii, Velkou Británii, Tchaj-wan a Nizozemsko. Paradoxně málo dílů pak Rusko nakoupilo od Číny, a to pouhých třináct z téměř dvou tisíc.
Co se konkrétních podniků týče, vyrábí nejvíce Rusy používaných součástek společnosti Texas Instruments, Murata Manufacturing, Analogue Devices, Kemet, Micron, Maxim, IDT, AVX, Holt Integrated Circuits, Linear Technology, CIC a ON Semiconductor.
Raiffeisen Bank zahájí postupné stažení z ruského trhu
Rusko loni od těchto firem nakoupilo součástky v hodnotě 926,6 milionu dolarů (22,4 miliardy korun), což je sice oproti roku 2022 propad o 19,7 %, ale oproti roku 2021 je to nárůst o 69,69 %. Navíc v roce 2023 Rusko oproti předchozímu roku koupilo méně součástek jen u dvou firem, u Micronu a IDT, přičemž jejich podíl převážně nahradila japonská firma Murata, která tvrdí, že na svůj export dohlíží.
Zahraniční součástky Rusko nakupuje přes síť prostředníků. Ta zahrnuje firmy v Maďarsku, na Kypru, v Turecku a v Číně. Patří do ní i Rusové nezasažení sankcemi. Přes tuto síť nakupuje nejen ruská armáda, ale podle průzkumu Schemy, investigativního projektu Rádia Svobodná Evropa, i alespoň 58 z největších ruských společností.
Letecký expert Bohdan Dolintse projektu Schemy sdělil, že ačkoliv Rusko využívá tuto síť prostředníků, již v tomto roce by mohlo začít čelit nedostatkům západních součástek. Pravděpodobně tedy bude nuceno hledat nové cesty, jak je získat, protože dle pravidel konstrukce letounů stávající modely s použitím čínských nebo ruských součástek sestrojit nelze.