Hlavní obsah

Ruské neviditelné stíhačce se v Číně vysmáli

Rusové vyslali na 15. čínský aerosalón svůj nejmodernější bojový letoun páté generace Suchoj Su-57, který má být pro radary neviditelný. Detailní záběry na stroj však ukázaly, že jej radary mohou snadno odhalit. Zřetelné byly spáry mezi panely i hlavy šroubu, jimiž byly přišroubované. Vidět jsou i na agenturních snímcích z aerosalonu.

Foto: Profimedia.cz

Ruský pilot v kabině Suchoje Su-57 na aerosalónu v Číně. Vidět jsou výrazné spáry i nezatmelené hlavy šroubů a nýtů.

Článek

V jednom videu zveřejněném na síti X stálo přímo: „Mnoho šroubů. Pohled na ruský bojový letoun 5. generace Su-57 na čínském aerosalónu v Ču-chaj.“ Podobné komentáře se objevily i na TikToku, kde byl stroj srovnáván s čínským bojovým letounem páté generace J-20 Mocný drak.

Objevily se i komentáře, že množství šroubů připomíná počet nýtů na lokomotivě, jiní to komentovali slovy, že nejde o stroj páté generace, ale pět generací starý.

Jednotlivé panely byly přišroubované, přičemž šrouby měly dokonce různé hlavy, někdy to byly inbusy, jindy křížové či dokonce s klasickou drážkou. Spáry mezi panely byly široké, suchoj měl dokonce pod kabinou vyčnívající Venturiho trubici na měření tlaku a rychlosti, což vše zvětšuje radarový odraz. Klíčem technologie stealth je snížit radarový odraz. Proto je snaha, aby se radarové paprsky neodrážely zpátky, ale nasměrovaly se mimo anténu, obvykle nahoru. Všechny šachty proto mají zubaté okraje. Hlavy šroubů naopak odraz neusměrňují, široké spáry jej zvětšují.

Proto například na amerických strojích F-35 žádné takové šrouby nejsou, všechny spoje jsou přetmelené a hladké. Dokonce jsou překryté i spáry oddělující křidélka od pevné části křídla. U Su-57 však i krytky vystupovaly nad povrch a spáry byly mezi panely, zejména u dvířek zadní zbraňové šachty byly široké, obě křídla dvířek k sobě nedoléhala.

Foto: Profimedia.cz

Ruský pilot v kabině Suchoje Su-57 na aerosalónu v Číně. Vidět jsou výrazné spáry i nezatmelené hlavy šroubů a nýtů.

Číňané Su-57 srovnávali se svým strojem páté generace J-20, kde žádné šrouby vidět nejsou. Navíc mají podobný nátěr jako americké F-22 a F-35, což naznačuje, že byla použita barva částečně pohlcující radarové paprsky, jaký suchoj nemá.

Číňané však nikdy neumožnili přistoupit veřejnosti blízko ke svému nejmodernějšímu letounu, aby se dalo posoudit, zda tam nejsou nějaké prvky zvětšující radarový odraz. Američané ano a na záběrech poskytnutých výrobcem Novinkám nejsou žádné spáry ani šrouby. Neviděl je ani redaktor, který u stroje dělal rozhovor s pilotem.

Rozhovor s testovacím pilotem F-35  jménem Scott ´Shark´ McLarenVideo: Novinky, Lockheed Martin

Analytik Roger Entnes ze společnosti Recon Analytics, který se zabývá pokročilou technologií s sociálními sítěmi, ke srovnání Su-57 s J-20 na čínských sítích podotkl pro Forbes: „Čínské sociální sítě jsou velmi šovinistické. Čína nyní vyvinula vlastní stíhačky a je přesvědčená, že jsou lepší než ruské.“

Foto: Profimedia.cz

Čínský letoun J-20

To je samozřejmě obtížné posoudit, dílenské provedení ruského stroje je však mizerné. Ukrajinští analytici na stránce Defence Express ale upozornili, že vystavený stroj není sériový, ale prototyp, což odvozují z čísla 054. Su-57 byl původně označovaný jako projekt T-50 a to by měl být čtvrtý vyrobený kus.

Na sériově produkovaných Su-57 je šroubů i krytek méně, ale stále je tam vidět mnoho prvků vystupujících nad povrch, což je patrné např. u krytu kabiny nebo na slotech na náběžné hraně.

Číňané zase mají stále problémy s motorem pro J-20. Motor WS-15 se ve stroji otestoval až předloni a teprve loni se začal sériově vyrábět. Stroje byly dosud poháněny motory WS-10, což je upravená kopie amerického CFM56, který se používá k pohonu Airbusů A320 a A340 a Boeingů 737. Jeho výkony však byly nedostatečné, a tak se do strojů montoval ruský motor Ljulka Saturn AL-31. Teprve modernizované verze WS-10C měly poskytovat tah 150 kN, což umožňuje dlouhodobé lety nadzvukovou rychlostí.

Foto: Profimedia.cz

J-20 za letu

„Ruská letadla jsou možná dobře navržená vzhledem k základním principům aeronautiky, ale výrobní technologie a materiály jsou pod standardem,“ uvedl profesor pro národní bezpečnost na univerzitě v New Havenu Matthew Schmidt.

Komentáře na sociálních sítích vysvětluje tím, že Číňané navzdory rychlému postupu ve vývoji moderních letadel mají pořád pocit, že v něm zaostávají a potřebují si dokázat, že tomu tak není. Vysvětlil i důvod, proč v Číně přetrvává pocit zaostávání: „Strategií pro rychle se rozvíjející čínské systémy bylo krást nebo si vypůjčovat technologie z jiných zemí.“

V USA se veřejnosti představil experimentální nadzvukový letoun X-59

Zahraniční

Výběr článků

Načítám