Článek
„Letoun se po pádu rozlomil na dvě části. Ta menší s ocasem stroje shořela, větší narazila do skály. Vyprostili jsme nejméně sto těl, další jsou vevnitř," řekl Reuters jeden ze záchranářů.
V zachovalejší části trupu podle něj slyšeli záchranáři sténání. Věřili, že by mohli najít někoho živého. Egyptské úřady později podle SkyNews informovaly, že neštěstí nikdo nepřežil. Smrt všech pasažérů i členů posádky odpoledne podle AFP potvrdila i ruská ambasáda v Egyptě.
Stroj mířící do Petrohradu havaroval v sobotu ráno středoevropského času uprostřed poloostrova Sinaj v Egyptě. Příčinou byla podle prvotního šetření zřejmě technická závada. Letoun podle egyptských vyšetřovatelů padal kolmo k zemi. Data z nalezené černé skříňky by měla pomoci objasnit, proč letadlo začalo prudce klesat z výšky 9500 metrů až do výšky 1500 metrů.
Cestující kromě 17 dětí tvořilo 138 žen a 62 mužů. Mezi cestujícími byli tři Ukrajinci a 214 ruských občanů.
Letoun jsme sestřelili, tvrdí islamisté
Egyptská odnož Islámského státu podle AFP na síti Twitter tvrdí, že ruské letadlo sestřelila v reakci na ruskou intervenci v Sýrii. Zprávu ale nelze ověřit z nezávislých zdrojů a nenasvědčují tomu ani okolnosti nehody.
Na Sinaji působí islámští radikálové včetně skupin napojených na Islámský stát. Islamisté zde v posledních měsících zabili stovky egyptských vojáků či policistů a útočili i na další cíle. Žádné civilní letadlo zde ale nikdy nesestřelili.
Ruský ministr dopravy Maxim Sokolov označil tvrzení o sestřelení letounu za nepravdivé.
Airbus A-321 patřil sibiřské společnosti Kogalymavia a piloti si podle informací České televize už v týdnu stěžovali na problémy s motory u tohoto stroje. Posádka předtím, než se stroj ztratil z radarů, žádala o přistání na nejbližším letišti.
Okolnosti pádu |
---|
Airbus společnosti Kogalymavia odletěl z letoviska v 06:51 moskevského času (04:51 SEČ). V 07:14 nenavázal plánovaný kontakt s Larnakou na Kypru a zmizel z radarových monitorů, sdělil podle agentury TASS Sergej Izvolskij, mluvčí ruského úřadu pro kontrolu leteckého provozu. TASS s odvoláním na káhirské letiště uvedl, že posádka letounu krátce před zmizením letounu z radarů žádala o přistání na nejbližším letišti. Hlásila technické problémy. Stroj zmizel z radarů po asi 23 minutách letu. Byl v té době podle egyptských dispečerů ve výšce zhruba 9000 metrů. |
Společnost Kogalymavia uvedla, že není důvod vidět za pádem letounu nějakou lidskou chybu. Mluvčí společnosti sdělila, že pilot byl velmi zkušený a že letoun nedávno prošel celkovým servisem.
Aerolinky měly problém již v minulosti
Podle informací agentury Interfax již ruští vyšetřovatelé prohledali kanceláře aerolinek a zabavili nespecifikované dokumenty. Ruská federální agentura Rostransnadzor, která funguje jako dozorový dopravní orgán, se chce nyní zaměřit na to, zda letecká společnost dodržovala všechna letová bezpečnostní pravidla.
V minulosti tomu totiž tak nebylo. Při rutinní kontrole loni v březnu kontroloři zjistili určité závady a nesrovnalosti. Aerolinky je ale podle Interfaxu ve stanoveném termínu napravily.
Ruský prezident Vladimir Putin na neděli 1. listopadu vyhlásil státní smutek. Země na místo nehody vyslala záchranáře.