Hlavní obsah

Proč byla na konci dráhy cihlová zeď? Kolem nehody jihokorejského letadla panuje řada otázek

2:36
2:36

Poslechněte si tento článek

Experti oslovení agenturou Reuters pochybují o tom, že by závadu na podvozku, která v neděli zřejmě vedla k nehodě jihokorejského letadla se 181 pasažéry a členy posádky, mohl způsobit střet s ptákem. Zároveň si kladou otázky, proč letiště ve městě Muan na jihozápadě Jižní Koreje nebylo na nouzové přistání lépe připraveno. Neštěstí si vyžádalo 179 mrtvých, dvě osoby se podařilo zachránit.

Letecká tragédie v Jižní KorejiVideo: Viral Press, AP

Článek

„Střetnutí s ptákem není výjimečné, problémy s podvozkem nejsou výjimečné. Ale střetnutí se stávají mnohem častěji, avšak typicky nevedou sama o sobě ke ztrátě letadla,“ nechal se podle agentury Reuters slyšet editor specializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas.

„Nikdy jsem neviděl, že by střetnutí s ptákem zabránilo vysunutí podvozku,“ poznamenal zase australský odborník na bezpečnost v letectví Geoffrey Dell.

Na záběrech havárie je patrné, jak dvoumotorové letadlo bez vysunutého podvozku nestihne včas zabrzdit, sjede z ranveje a po nárazu do betonové zdi exploduje.

Dva přeživší. Po nepovedeném přistávacím manévru letadla v Jižní Koreji zahynulo 179 osob

Zahraniční

Podle Thomase způsob pokusu o nouzové přistání stroje Boeing 737-800, který se už předtím jednou neúspěšně snažil dosednout, vyvolává řadu otázek. „Proč hasiči nepokryli přistávací dráhu pěnou? Proč nebyli přítomni, když letadlo přistálo? A proč letadlo přistálo tak daleko na dráze? A proč byla na konci dráhy cihlová zeď?“ táže se.

Thomas předpokládá, že alespoň některé z otázek pomohou zodpovědět nalezené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky se podle něj na přistání bez vytaženého podvozku, tedy takzvaně na břicho, jde s minimem paliva a přistává se na nejvzdálenějším konci dráhy za doprovodu hasičů.

Záběry tragického přistání jihokorejského letadla: Do zdi narazilo v plné rychlosti

Svět

Australský konzultant v letectví Trevor Jensen má za to, že nouzové přistání bez vytaženého podvozku nebylo plánované, protože by v takovém případě letadlo očekávali hasiči a další pohotovostní složky. Přesto mu není jasné, proč letadlo nedokázalo na přistávací dráze dostatečně zbrzdit.

Jihokorejské úřady nehodu nadále vyšetřují. Podle svědků se krátce před ní z jednoho z motorů letadla ozval výbuch. Jen šest minut před havárií letová kontrola varovala před možnou srážkou s ptákem či ptáky. O minutu později pak pilot aerolinek Jeju Air vyslal nouzový signál mayday.

Nehledě na příčinu přebírám plnou odpovědnost, prohlásil šéf jihokorejské aerolinky k havárii v Muanu

Svět
Související témata:

Výběr článků

Načítám