Článek
Společnost AirAsia potvrdila, že nalezené trosky i těla objevená v moři jsou z pohřešovaného letu QZ8501.
„Jsem naprosto zdrcený. Pro nás všechny z AirAsia je to velmi těžká chvíle. Čekáme, jaký bude další vývoj při pátrání a záchranných operacích, ale naší hlavní prioritou jsou rodiny těch, kteří byli na palubě QZ8501,“ uvedl ředitel AirAsia Tony Fernandes.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Posádka indonéského pátracího letounu C-130 Hercules nejprve spatřila v 11:07 místního času (5:07 SEČ) plovoucí trosky. Podle AFP šlo o dva větší objekty, několikametrovou žlutooranžovou skluzavku a dveře stroje.
Šéf úřadu pro civilní letectví potvrdil, že patří havarovanému stroji. Video s nimi odvysílala místní televize Metro.
Ve 12:50 pak posádka herculesu Indonéských vzdušných sil spatřila pod vodu obrys havarovaného Airbusu A320. Ve 13:25 objevil další pátrací tým plovoucí objekt, který by mohl být tělem jedné z obětí. Indonéská televize pak odvysílala záběry několika těl na hladině.
Loď vyslaná na místo objevila ve 13:50 dveře nouzového východu, které se pokusila vyzvednout.
Předtím se pátrání soustřeďovalo na stopy dýmu. Šéf indonéské národní pátrací a záchranné služby BBC potvrdil, že byl vyslán tým na ostrov Long, kde byl dým ohlášen. Ten se nachází jižně od ostrova Belitung v propátrávané zóně.
Dým spatřil v pondělí čínský televizní štáb ve vzdálenosti asi 45 km od Manggar na Východním Belitungu.
Experti ale upozornili, že kouř se zmizelým letem QZ8501 nemusel souviset. Již v pondělí se nepotvrdilo, že mastná skvrna na hladině u ostrova Belitung pochází z kerosenu.
Rozšířená oblast
Pátrání se dosud zaměřovalo na mořskou hladinu podle plánované trasy letu nad Jávským mořem. Nově se záchranáři soustředili i na přilehlé ostrovy a také pobřežní oblast indonéské části ostrova Borneo, kde byly nakonec trosky objeveny.
Do pátrání je podle médií zapojeno nejméně 30 lodí, 15 letounů a zhruba desítka helikoptér. Ještě v úterý se měl k záchranné skupině přidat americký raketový torpédoborec USS Sampson. Do pátrání se kromě asijských zemí z regionu a Austrálie postupně zapojovalyí i další státy, nově také Francie, Thajsko, Jižní Korea a Čína.
Stroj stoupal
Letadlo odstartovalo v 5:35 místního času (23:35 SEČ). Kontrolní věž v Jakartě ztratila kontakt s letadlem v neděli v 6:18 SEČ. Pilot se prý naposledy přihlásil v 6:12. Letěl ve výšce 9800 metrů a žádal o povolení vystoupit do výšky 11 600 metrů.
Podle letového dispečinku AirNav Indonesia pilot žádost nezdůvodnil, údajně to podle některých informací bylo kvůli bouři. Letová kontrola stroji povolila vystoupat jen zhruba do výšky 10 400 metrů, neboť na původně žádané letové hladině byl jiný stroj aerolinek AirAsia.
„Když jsme v 6:14 pilota informovali o souhlasu (vystoupat), nedostali jsme žádnou odpověď,“ uvedl řídící letové kontroly.
V 6:16 bylo letadlo na radaru identifikováno přes automatický signál. Stroj byl oficiálně prohlášen za nezvěstný v 01:55 SEČ.
Na palubě Airbusu A320-200 bylo 137 dospělých cestujících a 17 dětí.