Hlavní obsah

Pilot pákistánského airbusu při tragické nehodě škrtl motory o ranvej

Novinky,
Karáčí

Pákistánští vyšetřovatelé se přiklánějí k tomu, že tragický páteční pád Airbusu A320 letícího z Láhauru do Karáčí, způsobily chyby posádky. Podle chystané zprávy pákistánského Úřadu pro civilní letectví (CAA) při prvním nepovedeném přistání letadlo bez vysunutého podvozku škrtlo motory o zem. Pilot pak zcela v rozporu s předpisy znovu zvedl letadlo do vzduchu a zkoušel udělat druhý okruh.

Ztratili jsme motory, hlásil pilot pákistánského letadla řídící věžiVideo: Novinky/AP

Článek

Předběžná zpráva CAA uvedla, že se posádka dopustila několika závažných porušení standardních procedur při přistání. Chyb se však dopustili i letoví dispečeři.

Posádka překročila bezpečnou přistávací rychlost ve vzdálenosti devíti kilometrů od letiště. Letěla také příliš vysoko, jak ji upozornila věž. Vyzvala pilota, aby přerušil přistání, udělal okruh doleva a zopakoval přistání. Pilot však výzvu ignoroval. I když měl palivo na dalších 70 minut letu, pokračoval v přistání a začal prudce klesat, uvedla pákistánská televize Geo.

Pákistánský airbus se k letišti řítil příliš rychle bez vysunutého podvozku

Zahraniční

Záznamy z černých skříněk mají vyjasnit, zda pilot během prudkého klesání zapomněl vysunout podvozek, nebo se jeho vysunutí nepovedlo. Odhalit by také měly, zda pilot dostal výstrahu od systémů pozemního varování EGPWS, že nemá vysunutý podvozek. Analýza nahrávek z kokpitu během hovoru s řídicí věží odhalila výrazný varovný signál v pozadí, který se automaticky spouští, pokud se pilot pokouší přistát s nesprávnou konfigurací letounu, například právě pokud není vysunut podvozek.

Vysunutí podvozkových nohou a jejich uzamčení indikují tři zelená světla v kokpitu. Pokud není podvozek vysunut, přistání se přeruší a posádka udělá další okruh, při kterém se pokouší vysunout podvozek. Pokud by se jí to nepovedlo, volí nouzové přistání na břicho. Podvozek však vysunout šel, protože když airbus padal, už ho měl vysunutý.

Všichni křičeli, brečeli a modlili se, popsal jeden ze dvou přeživších z pákistánského letadla

Zahraniční

Motory třikrát škrtly o ranvej

Pokus o přistání bez vysunutého podvozku způsobil havárii, letadlo opakovaně škrtlo svými motory o povrch dráhy, přičemž odletovaly jiskry. Po třetím kontaktu s dráhou pilot stroj opět zvedl ve snaze udělat ještě jeden okruh a přistát s vysunutým podvozkem.

Z levého motoru přitom už vycházel kouř a během sedmi minut, které uplynuly mezi prvním pokusem o přistání a havárií, začal kouřit i druhý motor. Z poškozených motorů vytékal olej a hydraulická kapalina a přestaly běžet. Pilot pak věži oznámil, že motory ztratily tah. Airbus proto nevystoupal do výšky 1000 metrů, jak požadovala věž, ale jen do 600 metrů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Video z pádu pákistánského airbusu - vidět je vysunutý podvozek při páduVideo: Newsflare, AP

Letadlo, které už mělo vysunutý podvozek, se pak naklonilo a spadlo na předměstí Karáčí, přičemž zahynulo 97 lidí na jeho palubě. Přežili jen dva cestující.

Stovka mrtvých po pádu letadla do obydlené části Karáčí, přežít mohl ředitel banky

Svět

Mnoho nejasností

Podle první předběžné zprávy je zatím více otázek než odpovědí na ně. Hlavní otázkou zůstává, zda automatické varovné systémy fungovaly, nebo ne. Jasné není ani to, proč posádka neinformovala věž o selhání motorů a jejich požáru, a zda byla upozorněna, že nebyl vysunut podvozek.

Technickou závadu jako prvotní příčinu zpráva nepovažuje za pravděpodobnou, když uvádí „že je neobvyklé, že by se naráz vyskytlo tolik technických potíží.

Na vyšetřování se podílí i výrobce, který do Pákistánu vyslal skupiny svých techniků. Airbus povede vlastní nezávislé vyšetřování. Bude se na něm podílet i výrobce motoru CFN International, což je společný podnik firem General Electric a SNECMA Moteurs.

Výběr článků

Načítám