Článek
Předběžná zpráva CAA uvedla, že se posádka dopustila několika závažných porušení standardních procedur při přistání. Chyb se však dopustili i letoví dispečeři.
Posádka překročila bezpečnou přistávací rychlost ve vzdálenosti devíti kilometrů od letiště. Letěla také příliš vysoko, jak ji upozornila věž. Vyzvala pilota, aby přerušil přistání, udělal okruh doleva a zopakoval přistání. Pilot však výzvu ignoroval. I když měl palivo na dalších 70 minut letu, pokračoval v přistání a začal prudce klesat, uvedla pákistánská televize Geo.
Pákistánský airbus se k letišti řítil příliš rychle bez vysunutého podvozku
Záznamy z černých skříněk mají vyjasnit, zda pilot během prudkého klesání zapomněl vysunout podvozek, nebo se jeho vysunutí nepovedlo. Odhalit by také měly, zda pilot dostal výstrahu od systémů pozemního varování EGPWS, že nemá vysunutý podvozek. Analýza nahrávek z kokpitu během hovoru s řídicí věží odhalila výrazný varovný signál v pozadí, který se automaticky spouští, pokud se pilot pokouší přistát s nesprávnou konfigurací letounu, například právě pokud není vysunut podvozek.
Vysunutí podvozkových nohou a jejich uzamčení indikují tři zelená světla v kokpitu. Pokud není podvozek vysunut, přistání se přeruší a posádka udělá další okruh, při kterém se pokouší vysunout podvozek. Pokud by se jí to nepovedlo, volí nouzové přistání na břicho. Podvozek však vysunout šel, protože když airbus padal, už ho měl vysunutý.
Všichni křičeli, brečeli a modlili se, popsal jeden ze dvou přeživších z pákistánského letadla
Motory třikrát škrtly o ranvej
Pokus o přistání bez vysunutého podvozku způsobil havárii, letadlo opakovaně škrtlo svými motory o povrch dráhy, přičemž odletovaly jiskry. Po třetím kontaktu s dráhou pilot stroj opět zvedl ve snaze udělat ještě jeden okruh a přistát s vysunutým podvozkem.
Z levého motoru přitom už vycházel kouř a během sedmi minut, které uplynuly mezi prvním pokusem o přistání a havárií, začal kouřit i druhý motor. Z poškozených motorů vytékal olej a hydraulická kapalina a přestaly běžet. Pilot pak věži oznámil, že motory ztratily tah. Airbus proto nevystoupal do výšky 1000 metrů, jak požadovala věž, ale jen do 600 metrů.
Letadlo, které už mělo vysunutý podvozek, se pak naklonilo a spadlo na předměstí Karáčí, přičemž zahynulo 97 lidí na jeho palubě. Přežili jen dva cestující.
Stovka mrtvých po pádu letadla do obydlené části Karáčí, přežít mohl ředitel banky
Mnoho nejasností
Podle první předběžné zprávy je zatím více otázek než odpovědí na ně. Hlavní otázkou zůstává, zda automatické varovné systémy fungovaly, nebo ne. Jasné není ani to, proč posádka neinformovala věž o selhání motorů a jejich požáru, a zda byla upozorněna, že nebyl vysunut podvozek.
Technickou závadu jako prvotní příčinu zpráva nepovažuje za pravděpodobnou, když uvádí „že je neobvyklé, že by se naráz vyskytlo tolik technických potíží.
Na vyšetřování se podílí i výrobce, který do Pákistánu vyslal skupiny svých techniků. Airbus povede vlastní nezávislé vyšetřování. Bude se na něm podílet i výrobce motoru CFN International, což je společný podnik firem General Electric a SNECMA Moteurs.