Článek
Zakladatel poradenské společnosti Northwest Maritime Consultants Robert Mester uvedl, že mu firma nabídla účast na expedici dvakrát, jednou na předchůdkyni Titana – ponorce Antipodes –, později i na samotném Titanu. Po prohlídkách plavidel na souši Mester dospěl k závěru, že žádné ze zařízení není schopno k vraku bezpečně doplout. Rozhodl se proto, že nepojede.
Trup z uhlíkových vláken
„Žádné z vybavení, která jsem viděl uvnitř ponorky, nebylo na té úrovni, takže jsem se prostě rozhodl nejít,“ řekl v rozhovoru pro Daily Mail. „Titan má trup z uhlíkových vláken, která, jak bych to řekl… Není to materiál, který by byl někdy úspěšně použit ve velkých hloubkách,“ dodal.
Pětičlenná posádka, která se vraku v ponorce Titan nakonec vydala, s největší pravděpodobností zemřela během mžiku bezprostředně poté, co se plavidlo zhroutilo pod tlakem vody 1600 stop, tedy necelých 500 metrů, od svého cíle. Několikadenní dramatická pátrací operace tak skončila ve čtvrtek zklamáním.
Mester podle Daily Mail řekl, že byl od začátku pátrání přesvědčen o tom, že se Titan zhroutil vlivem vnitřního tlaku. Odhaduje, že se tak stalo v hloubce kolem 4000 až 5000 stop (1,2 – 1,5 km) pod povrchem, Titanic přitom leží v hloubce 3,8 kilometru. Odhad podle něj odpovídá časovému údaji hodina a tři čtvrtě po zahájení ponoru, kdy byl s Titanem ztracen kontakt.
V jaké hloubce přesně se ponorka ve chvíli imploze nacházela, zatím není jasné. Hlavní otázkou vyšetřování neštěstí nyní bude, zda příčinou bylo selhání konstrukce. Svědectví, že ponorka nebyla bezpečná a že ředitel společnosti Stockton Rush tato upozornění ignoroval, se teď objevuje celá řada. Rush je jednou z obětí tragické výpravy.