Hlavní obsah

Největší dopravní kolaps v dějinách způsobilo v Číně kšeftaření s uhlím

Právo, pur
Peking

Co je příčinou stokilometrových kolon, které se už téměř dva týdny tvoří na dálničním tahu z Autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko do Pekingu? Podle policie opravy silnice, menší havárie či poruchy aut. Skutečným viníkem může být ale něco úplně jiného: uhlí.

Foto: Profimedia.cz

Stokilometrové kolony se směrem k Pekingu tvoří už dva týdny.

Článek

Napsal o tom The Christian Science Monitor, který upozornil, že Čína má šanci rozšířit svoji gigantománii i na nové pole, kterým musí být nejdelší dopravní zácpa na světě. Je to příběh, který hodně vypovídá o závratném ekonomickém rozvoji Číny.

Nejlidnatější země světa (1,3 miliardy obyvatel) momentálně roste 10procentním tempem ročně a ve spotřebě energie už přeskočila USA. Ze 70 procent přitom spoléhá na uhlí. Pro Peking to dlouho znamenalo, že uhlí odebíral také z malých ilegálních dolů v provincii Šan-si západně od metropole. Mnoho z těchto šachet však stihly exploze či jiné havárie, které připravily o život stovky horníků. Úřady je proto zavřely.

To by bylo v pořádku, ale protože Čína je Čína, Autonomní oblast Vnitřní Mongolsko – severně od Šan-si – vycítila příležitost. Až příliš mnoho náklaďáků vozí po dálnici G110 do Pekingu a okolí uhlí vytěžené nelegálně v této oblasti.

Řidiči – jak prozradili listu Beijing News – si vybírají G110, protože na ní nejsou policejní kontroly. Tudíž nemusí uplácet žádné inspektory, aby přimhouřili oko nad jejich nepovoleným nákladem.

Práce na silnici mají ještě trvat až do poloviny září. Mnohem déle ale potrvá, než se podaří zavřít nelegální doly, které svým uhlím vlastně živí dopravní kolony, dodal americký list.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám