Článek
Podivná firma zvaná Ter Assala Parts, která by podle ruských záznamů měla mít sídlo v gabonské metropoli Libreville, přitom podle obchodního rejstříku ve své zemi vůbec neexistuje a na adrese jejího údajného sídla se nachází jen obytný dům, upozornil web. Dodal, že jako příjemce zisků z této firmy je přitom uváděn jakýsi občan Kyrgyzstánu.
Zmíněné společnosti se ale loni podařily velké obchody – z Gabonu a Malediv do Ruska vyvezla letecké příslušenství za celkem 1,48 miliardy amerických dolarů. Šlo mimo jiné o 15 použitých motorů pro Boeing-737 a Airbus A320/A321 vyrobených americkými společnostmi Honeywell, International Aero Engines a CFM.
Cestující odletěli z Moskvy až třetím letadlem. Ruské flotily decimují sankce
Podle ruských celních záznamů ale firma dodávala i kyslíkové masky, regulátory paliva, počítačové systémy pro předcházení kolizím, měřáky paliva a další příslušenství. První letecké díly z Gabonu přitom putovaly do Ruska až v srpnu 2023.
Tři měsíce před tím Spojené státy zlikvidovaly hlavní kanál pro dodávky dovážených náhradních leteckých dílů do Ruska – kvůli obcházení sankcí byli tehdy zatčeni podnikatelé Oleg Paculja a Vasilij Besedin. Schéma zahrnovalo firmu MIC P&I registrovanou na Floridě i zprostředkovatelské společnosti a bankovní účty ve třetích zemích. Dodavatelé tak podle listu The New York Times dostávali falešné informace o koncových zákaznících. Mezi klienty přitom patřily velké ruské aerolinky Aeroflot, S7, Poběda, Ural Airlines, Utair a Rossija, upozornil web MT.
Airbus i Boeing zastavily ruským aerolinkám technickou podporu a dodávky náhradních dílů už v březnu 2022, krátce po začátku rozsáhlé ruské invaze na Ukrajinu. Západní státy zároveň zavedly množství sankcí, které mají Moskvě zabránit v zisku kritických technologií. Rusko tato omezení dokáže obcházet, udržování tamních letadel v dobrém technickém stavu je ale přesto náročné. I tamní média připouštějí, že někdy je nutné stroje kvůli náhradním dílům „kanibalizovat“.
Pomoc i proti ropnému embargu?
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) Rusko již v září 2022 na základě auditu bezpečnosti letů označila „červenou vlajkou“. Ze 193 zemí, které jsou členy organizace, je v tuto chvíli bezpečnost letů hodnocena takto špatně pouze v šesti: kromě Ruska jsou to Bhútán, Demokratická republika Kongo, Ekvádor, Libérie a Zimbabwe.
V Gabonu se loni po vojenském převratu chopil moci generál Brice Oligui Nguema. Prudce rostoucí počet lodí registrovaných pod gabonskou vlajkou nedávno vyvolal podezření, že země pomáhá Moskvě obejít ropné embargo.