Článek
Nynější přepravní katastrofu odstartovala uzavírka čínských přístavů kvůli koronaviru a situaci dorazila na začátku března nehoda v Suezském průplavu, kdy jedna z největších nákladních lodí světa Ever Given uvízla v průplavu a zablokovala tento klíčový dopravní uzel na šest dní. Globální obchod tak byl totálně paralyzovaný.
Loď, která zablokovala Suez, konečně odplula
Nákladní lodě, které se během roku nahromadily, dorazily do hlavních světových přístavů najednou. Například před přístavem Long Beach u amerického Los Angeles čekalo během září na vyložení nákladu více než 50 lodí s 500 000 kontejnery.
Bude se to jen zhoršovat. Globální dodavatelské řetězce na to nejsou stavěny. Všechno se hroutí.
„Devět našich plavidel v současné době čeká na povolení, aby mohly vplout do přístavu v Rotterdamu,“ říká Kawus Khederzadeh, generální ředitel dceřiné společnosti Rethmann Contargo.
Potíže v dopravě zdražují dovážené zboží
Mnozí dovozci si stěžují, že když už jsou kontejnery z lodí konečně vyložené, nemohou je dostat z přístavů v Rotterdamu nebo Hamburku. Přetížená je totiž nejen vykládka v přístavech, ale také kamionová doprava a železnice.
Odborníci varují, že se současné problémy projeví v zásobování předvánočního trhu. Deník Handelsblatt cituje Olivera Guttmanna, dovozce pro maloobchody. Tvrdí, že některé zboží nebude dopraveno včas a v plném rozsahu.
Při obchodu s Unií mají potíže až tři čtvrtiny britských firem
Kvůli problémům s dodávkami zboží se mnoho společností pokouší objednávat své zboží s velkým předstihem, aby si vytvořily zásoby. Jak uvádí Wall Street Journal, například obchody s potravinami už nyní plní své sklady na Den díkůvzdání, který se slaví na konci listopadu. Tím se však současný problém jen zhoršuje.
„Bude se to jen zhoršovat. Globální dodavatelské řetězce na to nejsou stavěny. Všechno se hroutí,“ řekl Brian Bourke ze společnosti SEKO Logistics deníku Washington Post.
Fronty a problémy s dodávkami stojí obchodníky obrovské peníze, které se logicky promítnou v koncových cenách zákazníků.