Hlavní obsah

Na tragickém pádu Boeingu 757 před 25 lety se mohly podílet vosy

Puerto Plata/Praha

Tragický pád Boeingu 757 na trase z Puerta Plata do Frankfurtu nad Mohanem, který se 6. února 1996 zřítil do oceánu, zavinil vadný indikátor rychlosti. Ten pilotovi hlásil, že letadlo letí rychleji než ve skutečnosti. Indikátor patrně negativně ovlivnily ucpané Pitotovy trubice, ve kterých se podle entomologů mohly uhnízdit vosy kutilky.

Foto: Profimedia.cz

Boeing 757, ilustrační foto

Článek

Letadlo provozované dominikánskou společností Alas Nacionales, jehož majitelem byla turecká Birgenair, odstartovalo z Puerta Plata krátce před půlnocí. Boeing 757 měl potíže už při startu. Přesto letadlo vzlétlo. Chvíli po startu se problémy opakovaly a kapitánův rychloměr dál ukazoval, že stroj letí příliš rychle.

Posádka se tedy rozhodla ubrat na rychlosti, což způsobilo, že letoun ve skutečnosti letěl příliš pomalu a začal padat na hladinu oceánu. Kapitánovi se již nepodařilo stroj zvednout a ten se zřítil do moře. Všech 189 osob, převážně německých turistů vracejících se z dovolené, zahynulo.

Obří hřeben před 75 lety pocuchal německý junkers

Historie

V následujících dnech se vzhledem k rozbouřenému oceánu a hojnému výskytu žraloků podařilo vylovit pouze pozůstatky 72 cestujících. Na dně zůstaly i trosky letadla rozlomeného na několik kusů, které byly rozptýleny na ploše 250 krát 500 metrů; jejich vyzdvižení by stálo miliony. Černou skříňku vylovil z hloubky 2160 metrů americký námořní robot Marion C II.

Na základě analýzy záznamů z černé skříňky byli piloti boeingu přesvědčeni, že nabrali rychlost odpovídající výšce 2100 metrů, v níž letadlo před pádem bylo. Teprve těsně před zřícením se rozezněly poplašné signály, které hlásily, že letadlo ztrácí výšku.

Příčina chybného hlášení zřejmě spočívala v zařízení, které umožňuje měřit rychlost proudění média jeho převedením na tlak, v takzvané Pitotově trubici. Když je tato trubice ucpaná, údaje o dynamickém tlaku jsou chybné a rychloměr ukazuje nesprávné údaje.

Srážka dvou Boeingů 747 v roce 1977 ukončila 583 životů

Historie

Vyšetřovatelé došli k závěru, že trubice mohly být něčím ucpané. Zjistili, že po údržbě nebyly na trubice nasazeny žádné krytky a letadlo předtím stálo tři týdny na ploše letiště.

Při pátrání po příčině ucpání Pitotových trubic pomohli vyšetřovatelům entomologové. Podle nich se v oblasti vyskytuje velké množství nejrůznějších druhů hmyzu a jedním z nich je vosa kutilka. A podle entomologů si tento druh vos hledá při budování hnízda dutiny trubicovitého tvaru.

Výběr článků

Načítám