Článek
„V 0:50 moskevského času (23:50 SELČ) 12. srpna 2021 jsme obdrželi informaci o tvrdém přistání vrtulníku Mi-8 společnosti Vitjaz-Aero v oblasti Kurilského jezera v Kronocké přírodní rezervaci. Podle předběžných informací byli na palubě tři členové posádky a 13 pasažérů. Na místo odletěl vrtulník zdravotnického centra pro případ katastrof a vrtulník našeho ministerstva se záchranáři byl v pohotovosti,” uvedlo ministerstvo pro mimořádné záležitosti po nehodě.
„Zachránili osm lidí, ohroženi na životě nejsou. Dalších osm lidí zemřelo. Těla obětí jsou s největší pravděpodobností na dně jezera,” řekl agentuře Interfax představitel oblastních zdravotnických orgánů. Mezi osmi zachráněnými je druhý pilot a palubní mechanik, první pilot zemřel.

Kurilské jezero
Vrtulník se po nehodě potopil do jezera a podle agentur se nachází v hloubce sto metrů. Mezi cestujícími bylo údajně jedno dítě. Mezi zachráněnými je jeho otec. Dva z osmi nalezených cestujících byli ve velmi vážném stavu a byli z místa nehody převezeni do nemocnice, uvedl TASS. Další pátrání komplikuje mlha, do hledání se zapojili i potápěči.
Hustá mlha mohla být příčinnou nehody, uvedl podle agentury Interfax zástupce leteckého úřadu. Dalšími možnými příčinami nehody se podle zdroje agentury TASS jeví závada na motoru nebo chyba pilota.
„Do pátrací a záchranné operace v Kamčatském kraji s cílem pomoci zraněným po tvrdém přistání vrtulníku Mi-8 je zapojeno 45 lidí a osm kusů techniky,“ dodalo ministerstvo. Na místo odletěl jak vrtulník se záchranáři, tak vrtulník zdravotního střediska.
Havarovaný vrtulník byl před odletem zkontrolován a neměl žádné technické problémy. Před rokem prošel generální opravou, sdělil agentuře TASS obchodní ředitel společnosti Vitjaz-Aero Dmitrij Černych.
Přepravce Vitjaz-Aero Airlines funguje od roku 2009 a ve své flotile má více než 20 vrtulníků Mi-8 a Mi-2. Cestujícím poskytuje lety do odlehlých oblastí Kamčatky, včetně turistických letů.
Dvoumotorový vrtulník řady Mi-8/Mi-17/Mi-171 patří k nejrozšířenějším na světě. Vyráběl se v Sovětském svazu od roku 1961 a v Rusku se vyrábí dodnes. Slouží pro vojenské i civilní účely v padesáti zemích světa, včetně České republiky.