Článek
Nejhorším loňským leteckým neštěstím z patnácti smrtelných byl dosud neobjasněný pád zánovního Boeingu 737 Max indonéské společnosti Lion Air do Jávského moře, při kterém zahynulo 189 lidí. [celá zpráva]
Dalších 112 lidí zemřelo při červencové letecké nehodě na Kubě, kterou zřejmě zavinila chyba pilota. [celá zpráva]
V únoru zemřelo 66 lidí při pádu íránského dopravního letadle v horách Zagros [celá zpráva] a v březnu zemřelo při havárii letadla 51 osob v Nepálu. [celá zpráva]
Ředitel ASN Harro Ranter však zdůraznil, že přes výrazně vyšší počet obětí než v roce 2017 je na číslech vidět pokrok ve zvyšování bezpečnosti: „Kdyby poměr nehod byl stejný jako před deseti lety, měli bychom loni 39 smrtelných leteckých neštěstí. A kdyby zůstal poměr stejný jako v roce 2000, pak bychom měli 64 smrtelných nehod. To ukazuje ohromný pokrok v letecké bezpečnosti za poslední dvě dekády.“
ASN však taká uvedla, že hlavním problémem je ztráta kontroly na letadlem (LOC), která byla v posledních pěti letech příčinou deseti leteckých nehod z pětadvaceti s největším počtem obětí.
Tragické nehody v civilní letecké dopravě | ||
---|---|---|
Rok | Počet nehod | Počet obětí |
2008 | 26 | 552 |
2009 | 23 | 725 |
2010 | 27 | 831 |
2011 | 32 | 511 |
2012 | 18 | 418 |
2013 | 23 | 256 |
2014 | 18 | 961 |
2015 | 10 | 537 |
2016 | 16 | 303 |
2017 | 10 | 44 |
2018 | 15 | 556 |
Zdroj: Aviation Safety Network |
Jak ale podotýká BBC, pod LOC se schovává celá řada různých příčin – na vině mohou být mechanické závady, chyby pilota i počasí. Většina těchto nehod však nedává naději na přežití.