Článek
85 metrů dlouhé a 18 metrů široké specializované plavidlo HMNZS Manawanui havarovalo nárazem do útesu u samojského ostrova Upolu. Specializované hydrografické a potápěčské plavidlo v době havárie útes zkoumalo. Přežilo všech 75 členů posádky. Hořící plavidlo opustili v záchranných člunech a lodích, které připluly na pomoc.
Podle náčelníka námořnictva kontradmirála Garina Goldinga nikoho nenapadlo zkontrolovat, zda je loď pod ručním řízením, když udržovala kurz směrem k pevnině. Informuje o tom agentura Reuters s odvoláním na první zprávy z vyšetřování. Celá zpráva zatím veřejně dostupná není.
Golding informoval, že příčinou potopení plavidla byla série lidských chyb. Upřesnil, že posádka si neuvědomila, že loď zůstala v autopilotovi, a následně si myslela, že její nereagování na změny směru bylo důsledkem selhání ovládání trysek.
■ New Zealand Navy Ship HMNZS Manawanui Sinks After Running Aground Near Samoa.
— News Of The Globe (@NewsOfEarthTr) October 5, 2024
The HMNZS Manawanui, a New Zealand Navy vessel, sank this morning after running aground on a reef near the southern coast of Upolu, Samoa, last night and catching fire. #Oceania pic.twitter.com/LOk91fJz06
„Autopilot lodi HMNZS Manawanui nebyl vypnut, když měl být,“ uvedl v pátečním prohlášení Golding. Očekává se, že vyšetřovací soud bude pokračovat až do prvního čtvrtletí příštího roku. Samostatné disciplinární řízení se zúčastněnými začne, jakmile bude vyšetřování ukončeno.
„Chci ujistit novozélandskou veřejnost, že se z této situace poučíme a že je na mně jako na veliteli námořnictva, abych si získal zpět vaši důvěru,“ řekl Golding.
Loď byla jednou z pouhých devíti lodí novozélandského námořnictva a také první, kterou země ztratila na moři od druhé světové války, informuje Reuters.