Článek
Balistické rakety byly vypuštěny ve středu z vlaku projíždějícího hustým lesem. KCNA uvedla, že rakety byly odpáleny během manévrů „železničního raketového pluku“, který s nimi vyjel do hornaté oblasti střední části KLDR.
Střely uletěly 800 km a dopadly přesně do vytyčené oblasti v moři poblíž japonské námořní výlučné ekonomické zóny.
Vysoký severokorejský představitel Pak Čong-čon, který hraje významnou roli v severokorejském raketovém programu, oznámil, že testy byly úspěšně provedeny v duchu linie „strategických a taktických záměrů“ severokorejské Strany práce.
Podle Jižní Koreje šlo o balistické rakety krátkého doletu KN-23 na tuhá paliva odvozené od ruského Iskanderu, čemuž nasvědčuje i záběr rakety po odpálení proti nebi.
Tyto rakety mohou nést půltunovou hlavici do vzdálenosti 450 km, nebo menší do vzdálenosti až 690 km. Zřejmě jsou schopné i manévru pull-up, tedy opětovného mírného vystoupání po návratu do atmosféry, což snižuje možnost jejich sestřelu.
Větší možnosti způsobů odpálení
Odpalování balistických raket z vagonů zvyšuje šíři možností jejich odpálení, vedle odpalu z podzemí, ponorek či mobilních zařízení na automobilech.
„Naše armáda vyhodnotila, že Severní Korea kontinuálně vyvíjí mobilní odpalovací zařízení,“ řekl mluvčí jihokorejských spojených štábů plukovník Kim Čun-rak.
Někteří experti sice uvádějí, že železniční tratě by se daly během konfliktu snadno vyřadit z provozu, už korejská válka ale ukázala, že Korejci je dokázali extrémně rychle opravovat. Navíc je na nich v hornaté zemi velké množství tunelů, které se obtížně ničí.
Hrozba střel s plochou dráhou letu
Odpálení raket z vlaku následovalo krátce poté, co KLDR oznámila, že o víkendu otestovala dvě střely s plochou dráhou letu o doletu až 1500 km, které ohrožují americké základy v Jižní Koreji v i Japonsku. Tyto střely se obtížně likvidují, protože nestoupají nad hranici atmosféry, letí nízko a mohou měnit směr letu.
Severokorejská střela s plochou dráhou letu nápadně připomíná americký tomahawk, a to jak svou podobou za letu, tak možností vypuštění z odpalovacích tubusů na automobilu. O střele je zatím málo známo, upozornil specializovaný server na Severní Koreu 38North. Podle severokorejského sdělení letěla střela 2,1 hodiny po oválné dráze a dráze ve tvaru osmičky nad KLDR a jejími teritoriálními vodami. Zasáhla prý cíl vzdálený 1500 km.
Podobně jako tomahawk je podzvuková, letěla rychlostí 712 km/h. Pohánět ji má nově vyvinutý proudový motor - zřejmě jde o derivát motoru z ruských protilodních střel Ch-35 nebo od nich odvozené severokorejské střely KN-15 Kumsong. Tato střela se zřejmě stala i základem nově testované střely.
Naváděna má být kombinovaně, což naznačuje možnost kombinace inerciálního a satelitního navádění.
Není jasné, jak velkou může mít hlavici a jakého typu, protože však Pchjongjang tvrdil, že má sloužit k odstrašení, zřejmě může nést i jadernou hlavici. Není zatím jasné, zda už KLDR má malou jadernou hlavici o průměru cca 50 až 60 cm, jejíž vývoj označil před pár lety vůdce Kim Čong-un za prioritu.
Zatím není známo, zda je střela teprve ve vývoji, nebo je už zařazována do výzbroje severokorejských jednotek. V každém případě komplikuje ochranu před Severní Koreou, protože je vedle protiraketových systémů proti balistickým raketám, jako je THAAD, potřeba i účinný systém protivzdušné obrany proti střelám letícím v nižších výškách. Ty je přitom potřeba rozmístit na více místech, protože střely s plochou dráhou letu mohou přilétat z různých směrů.
Na podobné systémy se zatím nebylo nutné příliš soustředit, protože severokorejské letectvo je slabé. Komplikací je, že výroba střel s plochou dráhou letu je snazší než výroba balistických raket.