Článek
Andaman Skies, který podle agentury Bloomberg pluje pod honduraskou vlajkou, byl postaven v roce 2004, a je tedy starší než dvacet let. Proto se na něj vztahují zpřísněná indická pravidla, podle nichž taková plavidla musí mít osvědčení o způsobilosti k plavbě vydané členem Mezinárodní asociace klasifikačních společností nebo subjektem pověřeným místním regulátorem.
Andaman Skies, který veze 767 tisíc barelů ropy od ruského ropného giganta Lukoil naložených v Murmansku, byl ale certifikován společností Dakar Class, kterou indické úřady podle Bloombergu neuznávají. Jak uvedl indický expert, který si přál zůstat v anonymitě, úřady nejsou nadšené ani ze skutečnosti, že plavidlo má pojištění od ruské společnosti Soglasie.
V současné době je plavidlo v Arabském moři mezi Ománem a Indií, stále plně naložené, a zastavilo se. Registrovaný vlastník tankeru Durbeen Navigation Ltd. se k situaci nevyjadřuje.
Indie je největším odběratelem ruské ropy přepravované tankery. V roce 2024 tato doprava představovala asi 35 procent veškerého dovozu suroviny do Indie, která je třetím největším importérem ropy na světě.
Po sankcích uvalených kvůli válce na Ukrajině je pro Rusko export do Indie a Číny klíčový. Západní sankce na ropný a bankovní sektor ho ale velmi ztěžují stejně jako sankce proti ruské „stínové“ flotile tankerů, která surovinu po světě přepravuje. Týkají se zhruba stovky plavidel.