Hlavní obsah

Hrdinové, oceňují piloty zříceného ázerbájdžánského letadla. Skoro tři desítky lidí neštěstí přežily

6:05
6:05

Poslechněte si tento článek

Při středeční letecké katastrofě ázerbájdžánského letadla zahynuli kromě 36 lidí také oba piloti, kapitán Igor Kšnjakin a kopilot Alexander Kaljaninov. Ti se obrovskou měrou zasadili o to, že téměř tři desítky lidí pád stroje přežily. Ředitel ázerbájdžánských aerolinek AZAL Samir Rzajev piloty označil za hrdiny.

Pád letadla v Kazachstánu a následný zásah hasičůVideo: Reuters/AP

Článek

Piloti si dokázali poradit s krajně nepříznivými podmínkami a silně poškozené letadlo, které podle ázerbájdžánské vlády poničila ruská raketa vypálená z protiletadlového systému Pancir S, dokázali dostat na zem tak, že aspoň polovina lidí přežila.

Letadlo za letu po výbuchu přišlo o hydrauliku, kvůli čemuž piloti mohli k řízení používat pouze motory. Těmi řídili jak výšku, tak i rychlost. Po zásahu sice chtěli přistát na některém z ruských letišť, Rusové jim to ovšem zakázali, a tak museli zamířit do několik stovek kilometrů dalekého Kazachstánu, kde kousek od letiště Aktau nouzově přistáli.

„Při nehodě bohužel přišli o život dva naši zkušení piloti a jeden člen posádky. Jejich hrdinství nebude nikdy zapomenuto,“ prohlásil podle tiskové agentury Report šéf aerolinek Rzajev.

„I když tato tragická nehoda přinesla našemu národu citelnou ztrátu, statečné odhodlání posádky plnit své povinnosti až do poslední chvíle zvěčnilo jejich jména v historii,“ dodal.

Kšnjakin byl velezkušený pilot, který měl nalétáno již více než 15 tisíc hodin, z toho 11 200 v pozici kapitána, cituje aerolinky kazašský server Orda.

Kromě dvou pilotů na palubě zemřela také členka posádky, 33letá Hokume Alijevová, které Rzajev taktéž učinil poklonu.

K pádu letadla došlo ve středu ráno. Let J28243 odstartoval z hlavního města Ázerbájdžánu Baku v 7:55 místního času (4:55 SEČ) a mířil do čečenského města Groznyj. Nad ním jej ale při ukrajinském dronovém útoku zasáhla ruská raketa ze systému protivzdušné obrany Pancir S, uvedly pro Euronews ázerbájdžánské vládní zdroje s odkazem na vyšetřování.

Ázerbájdžánské letadlo trefila ruská raketa nad Grozným. V Rusku mu pak nedovolili přistát

Zahraniční

Letadlo mělo důsledkem zásahu poškozenou ocasní část a vyřazenou hydrauliku, píše britský deník The Times. Kvůli tomu piloti nemohli letadlo ovládat a museli se spoléhat na sílu motorů.

Vyřazená hydraulika

Podle deníku, který cituje prozatím neověřený hlasový záznam z kabiny pilotů, kteří hovořili s řídicí věží v Grozném, došlo před vyřazením hydrauliky k výbuchu, což agentuře Reuters řekl také přeživší nehody Subhonkul Rachimov.

„Teď selhala hydraulika,“ ohlásili piloti sedm minut po zásahu. Letoun Embraer 190 je vybaven třemi nezávisle na sobě fungujícími hydraulickými systémy, které ovládají křídla a ocas. Po zásahu nefungoval ani jeden.

„Po ztrátě řízení letounu se posádka snažila ovládat náklon a stoupání letadla prostřednictvím proudových motorů umístěných na křídlech,“ popisuje deník The Times způsob, kterým museli piloti řídit letadlo.

Piloti následně chtěli nouzově přistát na jednom z blízkých ruských letišť. Rusové jim to ale nedovolili. „Dostali rozkaz k letu přes Kaspické moře směrem na Aktau v Kazachstánu,“ cituje vládní zdroje server Euronews.

Letadlo se následně otočilo a přes Kaspické moře letělo do Aktau. Cestou ale stroji vypadly navigační systémy GPS, protože byly rušeny.

Foto: Uncredited, ČTK/AP

Detail odlomené zadní části havarovaného letounu Embraer 190

Ázerbájdžánský server Caliber, který taktéž odkazuje na zdroje z tamní vlády, uvedl, že za rušením GPS systémů stála Ruská federace.

„Kvůli ruskému systému elektronického boje byl komunikační systém ázerbájdžánského letadla zcela ochromen. Toto narušení způsobilo, že letadlo zmizelo z radarů v ruském vzdušném prostoru a znovu se objevilo až v oblasti Kaspického moře,“ píše server. Podle něho kromě Grozného piloti nemohli přistát ani v Machačkale nebo Miněralnyje Vodě.

„Lze předpokládat, že doporučení (letět do Aktau) bylo vydáno s jediným cílem: aby se letadlo zřítilo do Kaspického moře, kde by všichni svědci zahynuli a letadlo by zmizelo pod vodou,“ spekuluje server.

Letadlo z radarů zmizelo v 8:40 místního času. Objevilo se znovu v 10:07 nad Kaspickým mořem. O 21 minut později došlo k přerušení radiové komunikace. V 10:30 pak narazilo do země kousek od Aktau.

Vyšetřovací verze

V současnosti zůstává podle médií hlavní vyšetřovací verzí, že letadlo, na jehož palubě bylo 67 lidí včetně pěti členů posádky, zasáhla ruská raketa ze systému protivzdušné obrany. Nasvědčují tomu nejen záběry havarovaného letadla, které ukazují malé i větší díry v ocase stroje, ale také ázerbájdžánská vláda, která pro Euronews přímo uvedla, že za havárií stojí Rusové.

Ruská federace uvedla, že se pravděpodobně jednalo o náraz ptáků do stroje. O této verzi ovšem v rozhovoru pro Ordu zapochyboval letecký expert Serik Chamitovič. Připomněl mimo jiné, že posádka technické problémy hlásila až po hodině letu, tedy v době, kdy stroj již letí ve vysoké výšce, kde se ptáci obvykle nevyskytují.

Proti možnosti technické závady pak mluví svědectví Rachimova o výbuchu či prohlášení ředitele aerolinek Rzajeva o tom, že letadlo v říjnu úspěšně prošlo kompletní technickou prohlídkou.

Velké množství malých děr. Ázerbájdžánské letadlo mohli omylem sestřelit Rusové

Zahraniční

Výběr článků

Načítám